رئیس شورای شهر تهران گفت: اولویت شورای شهر تأمین اتوبوس و مدیریت آبهای سطحی است.
به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در آغاز سیصد و هفتاد و یکمین جلسه علنی شورا با بیان اینکه دستور کار امروز شامل بررسی فوریت طرحهای مرتبط با مدیریت آبهای سطحی و همچنین حسابرسیهای معوق است، اظهار داشت: هدف از ارائه طرح جدید درباره سطوح نفوذپذیر این است که بتوانیم آبهای سطحی و پایروان را برای تغذیه منابع زیرزمینی مورد استفاده قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه بررسی برخی حسابرسیها طی چند جلسه گذشته به دلیل کمبود وقت به تعویق افتاده است، افزود: امیدواریم امروز بتوانیم بخشی از این حسابرسیها را رسیدگی کنیم.
چمران درباره وضعیت حملونقل عمومی تهران و تأمین اتوبوسها گفت: بهدنبال تأمین منابع ارزی برای واردات اتوبوسهای خریداریشده هستیم. همچنین از دو کارخانه اتوبوسسازی داخلی، ایرانخودرو دیزل و زامیاد، بازدید کردیم که اتوبوسهای دیزلی، برقی و حتی دو کابین تولید میکنند. تلاش ما این است که در اولویت، اتوبوسها را از تولیدکنندگان داخلی تهیه کنیم.
وی با تأکید بر اینکه اتوبوسهای جدید باید بدون تأخیر پلاکگذاری و وارد چرخه خدمت شوند، ادامه داد: پلاک موقت پاسخگوی نیاز شهر نیست. پلیس باید همکاری کند تا این اتوبوسها هر چه سریعتر وارد خدمترسانی شوند.
رئیس شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت استفاده از تجهیزات مکانیزه برای نظافت بزرگراهها گفت: پاکبانها نباید در بزرگراهها فعالیت کنند. به دلیل سرعت و ایمنی، باید از تجهیزات موتوری استفاده شود.
وی در خصوص فشارهای ناشی از کمبود آب نیز اظهار داشت: در شرایطی که وزارت نیرو بر صرفهجویی تأکید دارد، باید جلوی مصرف بیرویه آب در استخرهای خصوصی گرفته شود. سالها قبل در دوره سوم شورا پیشنهاد ممنوعیت ساخت استخر در منازل مسکونی را مطرح کردیم اما با اعتراض برخی دستگاهها مواجه شد و به نتیجه نرسید.
چمران تأکید کرد: اکنون نیز سازمان آب باید ورود کند. صرفاً افزایش قیمت یا جریمه مؤثر نیست؛ باید استفاده از این استخرها در شرایط کمآبی مدیریت شود. البته خطاب من در درجه اول به مردم است که باید در چنین شرایطی مصرف آب را مدیریت کنند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره قراردادهای خارجی وزارت نیرو و ارتباط آن با خرید اتوبوس گفت: اتوبوسی که طبق طرح جامع ترافیک برای تهران نیاز است، باید ابتدا در شورای شهر و سپس در شورای عالی ترافیک بررسی و تصویب شود. ما طبق قانون باید حدود ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشیم اما اکنون فاصله زیادی با این عدد داریم.
چمران ادامه داد: در کنار قراردادهای خارجی، رویکرد اصلی ما حمایت از تولید داخلی است. برخی از اتوبوسهای تولید داخل به دلیل مشکلات گذشته بلااستفاده مانده بود که اکنون با حضور شرکت واحد و معاونت حملونقل مقرر شده اتوبوسهای معیوب تعمیر و به چرخه خدمت بازگردند.
وی با اشاره به مشکلات تردد معلولان نیز گفت: اتوبوسهای جدید مجهز به رمپ هستند اما بخشی از ایستگاههای مترو هنوز آسانسور یا پلهبرقی کامل ندارند. مانند ایستگاه محمدیه که تازه پلهبرقیهای آن نصب شده است. تلاش میکنیم در این حوزه سرعت کار افزایش پیدا کند.
چمران با اشاره به ضرورت پاسخگویی دستگاهها درباره ارسال تصاویر دوربینهای ترافیکی گفت که از دعوت مهمانان متعدد در جلسه پرهیز شده تا وقت شورا صرف بررسی امور اصلی شود و سپس ادامه جلسه را به توضیحات سردار جلالی درباره موضوع مطرحشده اختصاص داد.






Sunday, 16 November , 2025