معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران از اجرای طرح‌های قانون هوای پاک،توسعه حمل‌ونقل عمومی با محوریت قطار شهری و ضرورت فرهنگ‌سازی در استفاده شهروندان از ناوگان عمومی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید کمال‌الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران و رئیس کارگروه اضطرار آلودگی هوا آخرین جزئیات مربوط به پیشرفت طرح‌های هوای پاک و توسعه حمل‌ونقل عمومی را تشریح و بیان کرد: یکی از اقدامات اساسی در راستای قانون هوای پاک، اجرای طرح «کهاب» در جایگاه‌های سوخت است که هدف آن جلوگیری از انتشار بخارات حاصل از بنزین و بازگرداندن آن به چرخه سوخت است.

میرجعفریان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از هفتاد تا هشتاد درصد جایگاه‌های سوخت استان تهران این سامانه را نصب و عملیاتی کرده‌اند، افزود: امیدواریم تا پایان مهلت شش‌ماهه تعیین‌شده، تمامی جایگاه‌ها اجرای کامل طرح را به سرانجام برسانند.

وی اظهار داشت: در کنار بحث کنترل آلاینده‌ها، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی با رویکرد انبوه بر به‌ویژه در خطوط ریلی از جمله قطارهای شهری و حومه‌ای در دستور کار جدی استان تهران قرار گرفته است.

معاون استاندار با اشاره به تأیید این برنامه‌ها در سفر ریاست‌جمهوری به تهران گفت: یکی از چالش‌های مهم پایتخت، ترافیک سنگین ناشی از تردد خودروهای شخصی شهرهای اطراف است. نبود یکپارچگی در مدیریت حمل‌ونقل بین شهر تهران و شهرستان‌های پیرامونی موجب شده انتقال جمعیت از شهرهای اقماری مانند اسلام‌شهر، رباط‌کریم و پرند به تهران بخش قابل‌توجهی از ازدحام و آلودگی را رقم بزند.

میرجعفریان ادامه داد: در همین راستا، محور تهران به ورامین با پیشرفت فیزیکی بیش از هفتاد تا هشتاد درصد در حال تکمیل است و با بهره‌برداری از زیرگذرها و ایستگاه‌های توقف در مسیر، ظرفیت حمل‌ونقل در این محور تا حدود هشتاد درصد افزایش خواهد یافت. همچنین توسعه خطوط ریلباس و تکمیل زیرساخت‌های توقفگاه‌های بین‌راهی در محورهای اسلام‌شهر و پرند از دیگر برنامه‌هایی است که با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط در حال اجراست.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران ضمن اشاره به‌ضرورت هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها برای تحقق طرح‌های هوای پاک، افزود: «بر اساس تجربیات کشورهای توسعه‌یافته، کنترل آلودگی هوا در گرو شناسایی دقیق منابع آلاینده و برنامه‌ریزی جامع با مشارکت همه نهادهای مسئول است. هرگونه اقدام بدون شناخت علمی از منشأ آلودگی‌ها، پراکندگی منابع و رفتارهای ترافیکی شهروندان، نتیجه‌ای پایدار نخواهد داشت.

وی از رفتارهای ترافیکی شهروندان به‌عنوان بخشی از فرهنگ تردد شهری یادکرد و گفت: متأسفانه درصد بالایی از رانندگان در تهران تک‌سرنشین هستند و از حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کنند. تغییر این رفتار نیازمند فرهنگ‌سازی مستمر و توسعه جذاب ناوگان عمومی است تا اعتماد و تمایل مردم برای استفاده از مترو و اتوبوس تقویت شود.

وی در رادیو گفت‌وگو با اشاره به ظرفیت‌های ایجادشده در خطوط مترو و ریلباس‌ها افزود: هرچند در سال‌های اخیر توسعه خطوط ریلی با سرعت مناسبی انجام شده، اما میزان بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها هنوز به‌اندازه انتظار نیست. باید علاوه بر توسعه فیزیکی خطوط، اقدام فرهنگی و مدیریتی صورت گیرد تا از تمامی زیرساخت‌های موجود بهره کامل گرفته شود.

میرجعفریان درباره برخی طرح‌های حمل‌ونقل خاص نظیر منو ریل نیز تصریح کرد: طرح منو ریل در چند سال گذشته موردبررسی قرار گرفت، اما باتوجه‌به ارزیابی‌ها و تجربیات اجرا در استان‌هایی مانند قم و کرمانشاه، هنوز به تعریف واقعی و کاربردی خود نرسیده و در عمل طرح موفقی نبوده است. توسعه حمل‌ونقل عمومی باید متناسب بافرهنگ و شرایط بوم‌شناختی هر منطقه طراحی شود. ازاین‌رو، بهترین گزینه فعلی برای کلان‌شهر تهران و شهرهای اطراف، استفاده از ریلباس‌هاست که کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین روش توسعه حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود.

این مقام مسئول همچنین به اهمیت همکاری شهروندان در تحقق اهداف کاهش آلودگی اشاره کرد و گفت: بدون همراهی مردم، هیچ طرحی نمی‌تواند به نتیجه مطلوب برسد. شهروندانی که در نزدیکی ایستگاه‌های مترو یا مسیرهای بی‌آرتی زندگی می‌کنند باید استفاده از حمل‌ونقل عمومی را در اولویت خود قرار دهند تا فشار ترافیکی و آلودگی هوا کاهش یابد.

وی همچنین تأکید کرد: نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی، مطالبه‌گری و فرهنگ‌سازی عمومی برای حفظ هوای پاک و استفاده از حمل‌ونقل انبوه بر، نقشی تعیین‌کننده و ضروری است که باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.