مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‎ها و دهیاری‎های کشور گفت: در سال ۱۴۰۰ مجموعاً اساسنامه ۶۷ سازمان وابسته به شهرداری‏ها بررسی و ابلاغ شد که بیشترین فراوانی مربوط به شهرداری تهران با ۱۹ سازمان وابسته، شهرداری تبریز با ۱۲ سازمان وابسته و مشهد مقدس با ۴ سازمان وابسته بوده است.

 به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور، عباس کرکه آبادی با بیان مطلب فوق در تشریح فرآیند ابلاغ اساسنامه سازمان‏های وابسته به شهرداری ها افزود: ابتدا درخواست شهرداری از نظر شرایط ایجاد سازمان‏ وابسته در شهر مطابق ضوابط تشکیلاتی شهرداری‏ها بررسی می‏گردد که این موضوع با مشارکت دفاتر تخصصی سازمان شهرداریها و دهیاریها صورت می‏پذیرد و در صورت تأیید شرایط ایجاد، بررسی یکایک بندهای مفاد اساسنامه در اجرای بند «۱۵» ماده «۸۰» قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و مواد«۸۴» و«۱۱۱» قانون شهرداری در دستور کار قرار می‏گیرد که طبعاً این امر پس از تصویب اساسنامه در شورای اسلامی شهر است.
 
وی در ادامه به موضوع شرکت‏ها و مؤسسات وابسته به شهرداری‏ها پرداخت و با بیان اینکه در سال گذشته بیش از۶۰ پیشنهاد نیز به منظور ایجاد شرکت‏های وابسته به سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ارسال شده، اظهار کرد: بررسی امکان تأسیس یا ادامه فعالیت و نیز مفاد اساسنامه شرکت‏های وابسته در یک فرآیند نظام مند صورت می پذیرد و در این زمینه به موجب پیشنهاد شهرداری و استانداری ذیربط و با همکاری دفاتر تخصصی سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور، موضوعات مورد بررسی و تعیین تکلیف قرار می گیرد به طوری که از پیشنهادهای مذکور اساسنامه ۸ شرکت تأیید و ابلاغ گردیده و تعدادی نیز در مراحل تکمیل مستندات، اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر و ….. هستند.
  
وی افزود: در اساسنامه های ابلاغی علاوه بر سیاست‌ها و ضوابط فوق، به مقتضیات هر شهر و شهرداری توجه می‏گردد.
 
کرکه آبادی همچنین در تشریح فرآیند ابلاغ اساسنامه شرکت‏های وابسته به شهرداری ها عنوان نمود: شهرداری‏های متقاضی می‏‏ بایست گزارش توجیهی شامل بیان ضرورت ها، آثار فعالیت شرکت بر منابع و درآمدها به صورت کمّی وکیفی و تشریح تأثیرات عملکرد و خروجی شرکت بر رضایت و رفاه شهروندان، با ملحوظ داشتن افق زمانی چهار سال آینده و دارابودن پیوست اقتصادی را ارسال نمایند.
 
وی اضافه کرد: بررسی و برآورد نیروی انسانی و تخصص ‏های مورد نیاز شرکت و تهیه و تنظیم متن اساسنامه با لحاظ ضوابط تشکیلاتی شهرداری‏ها و طی فرآیند تصویب اساسنامه شرکت در شورای اسلامی شهر، دیگر پیش زمینه ‏های بررسی درخواست ها می ‏باشد.
 
کرکه آبادی ادامه داد: البته در برخی مواردکه وظیفه شرکت مورد نظر با مأموریت سایر دستگاه‏های اجرایی همپوشانی داشته یا نزدیک باشد، اخذ تأییدیه از مراجع و وزارتخانه ‏های مادر و ذیربط یا واحدهای استانی آن‏ها نیز ضرورت دارد.
 
وی در خاتمه خاطر نشان نمود: دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور به‏ منظور ایجاد وحدت رویه در استانداری‏ها و شهرداری‏ها، نسخه ها و الگوهایی راهنما برای تنظیم متن اساسنامه سازمان وابسته و شرکت وابسته تدوین نموده که با استقبال شهرداری‏ها مواجه شده است.