مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل با تأکید بر پیشرفت چشمگیر زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی پایتخت، سهم پایین مترو و اتوبوس از سفرهای روزانه شهروندان را حاصل ناتمام ماندن زنجیره سفرها دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، میثم نوروزیان، مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: طول خطوط متروی تهران از سال ۱۳۷۷ تاکنون به ۳۰۸ کیلومتر رسیده و جایگاه بیستم را در میان شبکه‌های متروی جهان به خود اختصاص داده‌ایم.

نوروزیان افزود: با این وجود، تنها ۱۹ درصد از ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار سفر روزانه شهروندان از طریق مترو و اتوبوس انجام می‌شود؛ رقمی که با هدف‌گذاری طرح جامع حمل‌ونقل فاصله زیادی دارد و باید به بیش از ۵۵ درصد برسد.

نوروزیان تأکید کرد: پایین بودن استقبال از حمل‌ونقل عمومی، تنها به قیمت بلیت مربوط نمی‌شود، چرا که تهران دارای ارزان‌ترین بلیت متروی جهان است، اما شهروندان به‌علت زمان‌بر بودن دسترسی به ایستگاه‌ها و مسیرهای بلند، به‌ویژه در سفرهای کوتاه، مترو را کمتر انتخاب می‌کنند و همین مسئله، زنجیره سفر را ناتمام می‌گذارد.

وی راهکار خروج از این وضعیت را در تکمیل زنجیره سفرها دانست و گفت: در شهرهای پیشرفته جهان، با توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری، پیاده‌راه‌های ایمن و استفاده از اپلیکیشن‌های هوشمند سفر ترکیبی، این مشکل به‌طور مؤثر، حل و فصل شده است.

نوروزیان، نقش کلیدی تاکسی‌های اینترنتی در ارتقای دسترسی به ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی را یادآور شد و اعلام کرد: هم‌افزایی میان این خدمات و شبکه حمل‌ونقل عمومی، علاوه بر سهولت در جابه‌جایی شهروندان، موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان با تأکید بر جایگاه تهران در مسیر هوشمندسازی حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: تهران طی سه دهه گذشته در میان کلان‌شهرهای کشور، پیشرو بوده و این روند با برنامه‌های جدید مدیریت شهری پایتخت ادامه خواهد یافت.