شهردار منطقه ۶ از تعیین تکلیف موضوع «فریز بودن» املاک اطراف پردیس دانشگاه تهران در کمیسیون ماده ۵ در آینده‌ای نزدیک و پس از تهیه گزارش امکان‌سنجی توسط دانشگاه تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از معضلات موجود در منطقه شش پایتخت که از مدت‌ها قبل سبب نارضایتی شهروندان ساکن در حوالی دانشگاه تهران شده، موضوع «فریز بودن» املاک اطراف پردیس دانشگاه تهران است.

بر اساس مصوبه ۲۶ سال پیش کمیسیون ماده ۵، ساکنان املاک حوالی پردیس دانشگاه تهران، به‌دلیل طرح توسعه این دانشگاه امکان نوسازی املاک خود را ندارند؛ اما با این حال طی همه سال‌های گذشته این مصوبه تاکنون جامه عمل به‌خود نپوشانده و ساکنان حوالی دانشگاه تهران را در بلاتکلیفی قرار داده است. هر چند که در دوره پیشین مدیریت شهری، اعلام شد که املاک حوالی پردیس دانشگاه تهران از فریز خارج شده اما با این حال این املاک همچنان در فریز قرار دارد.

مسعود رنجبریان در گفتگو با خبرنگار مهر و در خصوص رویکرد مدیریت شهری در مورد فریز املاک اطراف پردیس دانشگاه تهران گفت: بر اساس مصوبه ۲۶ سال قبل کمیسیون ماده ۵، پردیس دانشگاه تهران باید از شمال تا بلوار کشاورز، از غرب تا کارگر، از شرق تا خیابان وصال و از جنوب تا خیابان انقلاب توسعه پیدا می‌کرد و بر اساس این مصوبه، مساحت بسیار بزرگی به دانشگاه تهران الحاق می‌شد.

شهردار منطقه ۶ خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه، مساحت دانشگاه تهران حدود سه برابر می‌شد و قرار شد دانشگاه تهران با تأمین اعتبار لازم، تمامی این املاک را تملک کند. در آخرین بررسی‌ها، بر اساس اعلام دانشگاه تهران، در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از تمامی املاکی که قرار بوده تملک شود از سوی دانشگاه تهران تملک شده‌است.

وی با بیان اینکه تاکنون بارها و بارها در خصوص فریز بودن املاک حوالی دانشگاه تهران با نارضایتی‌های فراوانی از سوی شهروندان مواجه بوده‌ایم، گفت: اکنون دانشگاه تهران بخشی از این املاک را نمی‌خرد و از طرفی، صاحبان این املاک نیز اجازه ساخت ندارند و این یک معضل برای ساکنان محسوب می‌شود.

بارها و بارها در خصوص فریز بودن املاک حوالی دانشگاه تهران با نارضایتی‌های فراوانی از سوی شهروندان مواجه بوده‌ایم رنجبریان با بیان اینکه تملک دندانه‌ای دانشگاه تهران سبب ایجاد ناامنی و تخریب فضای شهری شده‌است، گفت: در ابتدای سال جاری بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران مکلف شد تا مجدداً در طرح پردیس دانشگاه تهران بازنگری کند.

شهردار منطقه ۶ تصریح کرد: بر اساس این مصوبه، علاوه بر بازنگری در طرح فوق‌الذکر و تعیین تکلیف آن، بررسی طراحی آینده دانشگاه تهران نیز باید انجام شود و املاکی که دانشگاه تهران نمی‌تواند تملک کند و یا به‌درد این پروژه نمی‌خورد، از فریز خارج شود تا مردم نیز بتوانند املاک خود را نوسازی کنند و یا مهلتی به دانشگاه تهران داده شود که در آن مهلت اقدام به تملک املاک کند.

یخ املاک اطراف دانشگاه تهران به‌زودی آب می‌شود

وی ادامه داد: شهرداری تهران در دوره قبلی مدیریت شهری در این زمینه قراردادی را با مشاوری منعقد کرد تا اینکه مدیریت شهری عوض شد. دیدگاه شهرداری تهران در دوره مدیریت جدید شهری این است که دانشگاه تهران خود ورود و به شهرداری کمک کند تا این کار با تفاهم جلو رود و طرحی که داده می‌شود یک طرح مناسب باشد؛ چرا که صرفاً با دو شاخص «سطح اشغال» و «درصد تراکم» نمی‌شود هر طور که بخواهیم، طراحی کنیم و نیاز است که همکاری لازم صورت گیرد.

دیدگاه شهرداری تهران در دوره مدیریت جدید شهری این است که دانشگاه تهران خود ورود کرده و به شهرداری کمک کند

رنجبریان عنوان کرد: در این زمینه با معاون و مدیر طرح توسعه دانشگاه تهران جلساتی تشکیل شد و در یکی از این جلسات دانشگاه تهران طراحی خود و خروجی‌هایی را که آماده کرده، ارائه داد.

شهردار منطقه ۶ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر طرحی که قرار باشد در کمیسیون ماده ۵ ارائه شود، حتماً باید گزارش امکان‌سنجی داشته باشد، به مسئولان مربوطه در دانشگاه تهران توضیح داده شد که گزارش امکان‌سنجی چیست و چه چیزهایی نیاز دارد و قرار بر این شد تا طرح را با قالبی که مدنظر این کمیسیون است، ارائه دهند.

وی در پایان اظهار کرد: اگر این کار انجام شود، موضوع در کمیسیون ماده ۵ مطرح خواهد شد و نهایتاً پس از چند بار رفت و آمد به‌زودی تعیین تکلیف خواهد شد.