سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره حریم تئاتر شهر، کاهش بدهی ۹۰ هزار میلیاردی شهرداری و وضعیت مدیریت حریم پایتخت ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در نشست خبری با تشریح آخرین وضعیت رسیدگی به موضوع سد معبر در پایتخت، اعلام کرد: برخی از مصادیق سد معبر با استقبال شهروندان نیز مواجه می‌شود؛ از جمله قرارگیری میز و صندلی رستوران‌ها در گذرگاه‌ها، هرچند که در این باره قوانین مشخصی وجود دارد.

وی با اشاره به عملکرد سال‌های اخیر شهرداری در این حوزه گفت: در سال ۱۴۰۳ در سطح مناطق، عملیات برخورد با سد معبر انجام شده و در سال ۱۴۰۴ نیز تاکنون ۳۴ گزارش سد معبر ثبت شده است. با این حال، این موضوع پیچیدگی‌های اقتصادی خاص خود را دارد.

سخنگوی شهردار تهران از شهروندان خواست در مواردی که با سد معبر مشکل دارند، از طریق سامانه ۱۳۷ موضوع را گزارش دهند تا پیگیری لازم انجام شود.

محمدخانی تأکید کرد: شهرداری تهران متولی اصلی این موضوع نیست، اما در کنار دستگاه‌های مسئول همکاری می‌کند.

وی همچنین به اقدامات شهرداری در زمینه تأمین و مدیریت منابع آب اشاره کرد و گفت: در بودجه سال جاری، ۵ هزار میلیارد تومان برای خط انتقال آب به تهران از سد لار و سد طالقان پیش‌بینی شده است و کارهای مربوط به سد طالقان نیز انجام شده است.

وی با اشاره به تکالیف شهرداری در حوزه بازچرخانی آب افزود: شهرداری در این زمینه اقداماتی را آغاز کرده است. از سوی دیگر، آقای زاکانی با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و دریافت مشورت‌های تخصصی، ایده‌هایی را برای دولت تدوین کرده و در قالب نامه‌ای به رئیس‌جمهور ارسال کرده است.

محمدخانی اعلام کرد: شهرداری تهران آمادگی دارد در موضوع مدیریت آب شهر تهران نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد و حتی مسئولیت این حوزه را بر عهده بگیرد.

کاهش بدهی ۹۰ هزار میلیاردی شهرداری تهران در چهار سال گذشته

سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرد: شهرداری در آغاز این دوره مدیریت شهری با مجموع ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها، نهادهای مالی و اشخاص روبه‌رو بوده است.

به گفته وی شهرداری تهران طی چهار سال گذشته با اجرای مجموعه‌ای از اقدامات مدیریتی و مالی، موفق شده بخش قابل توجهی از این بدهی‌ها را کاهش دهد.

وی توضیح داد: در حوزه پیمانکاران نیز روند مشابهی دنبال شده و الگوهای مالی به کار گرفته‌شده در این مدت، توانسته وضعیت بدهی‌ها را ساماندهی کند. بخش مهمی از این بدهی‌ها یا به صورت پرداخت نقدی تسویه شده یا از طریق توافق با پیمانکاران به نتیجه رسیده است.

سخنگوی شهرداری تاکید کرد: این مدل‌های مالی با هدف رشد و توسعه شهر طراحی شده‌اند و به شهرداری اجازه می‌دهند علاوه بر کنترل بدهی‌ها، نسبت مشخصی از بودجه را برای پروژه‌های جدید اختصاص دهد و نظام مالی پایدارتری را در مدیریت شهری برقرار کند.

محمدخانی با اشاره به چالش‌های ایجادشده در محورهای بین مناطق ۷ و ۸ اعلام کرد: با وجود اجرای طرح‌های متعدد برای سامان‌دهی فعالیت‌های سیار، همچنان اعتراضاتی از سوی برخی ساکنان این محله‌ها وجود دارد.

وی گفت: در شهرداری تهران از یک طرف با درخواست‌های فراوان جوانانی مواجهیم که قصد دارند برای شروع فعالیت اقتصادی، فروش مواد غذایی و خدمات مشابه را به صورت سیار انجام دهند. استقبال شهروندان از این شب‌نشینی‌ها و خریدها نیز بسیار قابل توجه است و نشان می‌دهد این الگو می‌تواند تجربه‌ای خوشایند برای مردم رقم بزند.

سخنگوی شهرداری افزود: از سوی دیگر، بخشی از اهالی و ساکنان نسبت به این فعالیت‌ها اعتراض دارند و ما در یک دوگانگی دائمی بین مطالبات جوانان و دغدغه‌های اهالی قرار داریم.

محمدخانی تأکید کرد: به نظر من، شاید لازم باشد قوانین نیز متناسب با این مدل‌های جدید کسب‌وکار و خواست مردم و جوانان اصلاح شود تا به نفع تولید و شرایط اقتصادی امروز باشد.

وی گفت: با وجود طراحی‌های انجام‌شده، اعتراضات هنوز ادامه دارد و تلاش می‌کنیم طرح جدیدی برای سامان‌دهی این معابر تدوین و اجرا شود.

وضعیت مدیریت حریم پایتخت

سخنگوی شهرداری تهران در مورد وضعیت مدیریت حریم پایتخت، اظهار کرد: مدیریت شهری تهران موضع مشخصی در مورد حریم دارد که مبتنی بر اسناد بالادستی و تکالیف و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است. برای ما باعث تعجب است که استانداری همچنان بدون طی روال مصوب در هیئت دولت و به نوعی خلاف مصوبه، روند خود را ادامه می‌دهد. شاید بد نباشد که سخنگوی دولت واکنشی به این موضوع داشته باشد.

محمدخانی افزود: در ابتدای مردادماه امسال دبیر هیئت دولت مصوبه تشکیل کارگروه سه نفره متشکل از وزیر راه، وزیر کشور و شهردار تهران را ابلاغ کرد و ۷۲ ساعت فرصت داد که این جلسه تشکیل و مصوبات آن به هیئت دولت اعلام شود. از آن روز تا حالا چند ۷۲ ساعت گذشته و استانداری همچنان اصرار دارد که رویه دیگری را ادامه دهد. اگر آنچه استانداری بر آن اصرار دارد، قانونی است برگزاری آن جلسه چه معنایی دارد؟

وی همچنین تصریح کرد: استانداری پیش از صحبت کردن در رسانه‌ها باید به دولت پاسخ دهد و باید در مسیری که دولت مشخص کرده، اقدام کند. با وجود اینکه جلسه برگزار نشده، استانداری اصرار دارد مسیر خود را ادامه دهد.

سرانجام حریم تئاتر شهر

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به مباحث مطرح‌شده درباره وضعیت حریم تئاتر شهر اعلام کرد تصاویر هوایی منتشرشده از سوی دوستان در منطقه ۱۱ نشان داده است که بخشی از فضاسازی‌های اطراف این مجموعه که برخی آن را به‌عنوان تعرض به حریم تئاتر شهر مطرح می‌کردند، سال‌ها پیش ساخته شده و از ابتدا مورد اعتراض هنرمندان بوده است.
وی تأکید کرد: یکی از این سکوها که در گذشته نیز مشکل‌ساز بود، تخریب و اکنون در حال بازسازی است.

وی اضافه کرد: فرآیند طراحی جدید محوطه تئاتر شهر بنا به درخواست خود هنرمندان آغاز شده و هدف این است که طراحی نهایی با بافت فرهنگی و تاریخی این مجموعه هماهنگ باشد. سخنگوی شهرداری پیشنهاد کرد هنرمندان و شهروندان از پروژه بازدید کنند تا در جریان واقعی وضعیت پیشرفت کار قرار بگیرند و با شرایط دقیق آن آشنا شوند.

در بخش دیگری از سخنانش، وی درباره ایستگاه «مریم مقدس» گفت: این ایستگاه طی دو تا سه هفته اخیر به حداقل‌های لازم برای افتتاح رسیده و اکنون کاملاً آماده است و امکان مسافرگیری نیز وجود دارد. با این حال، به گفته او، اصرار مدیریت شهری بر این است که تمام جزئیات فنی و بهره‌برداری ایستگاه به‌طور کامل و بدون نقص نهایی شود تا افتتاح آن به بهترین شکل انجام گیرد.

وی میزان پیشرفت پروژه را ۷۶ درصد اعلام کرد و افزود: تمامی ورودی‌ها و پله‌های برقی آماده هستند و در روزهای آینده این ایستگاه رسماً افتتاح خواهد شد.

رد برخی شایعات درباره پروژه بلدیه

سخنگوی شهرداری تهران با رد برخی شایعات درباره پروژه بلدیه تأکید کرد: در این مجموعه هیچ‌گونه کاربری اداری تعریف نشده و نخواهد شد.

وی توضیح داد: فضاهای ایجادشده در طبقه +۱ شامل باکس‌هایی است که کارکرد آن‌ها صرفاً برگزاری نشست‌های خبری و جلسات تخصصی خواهد بود.

به گفته وی، پروژه بلدیه تنها یک موزه نیست و صرفاً با رویکرد موزه‌ای اداره نخواهد شد؛ بلکه بخش‌هایی از آن کاربری موزه‌ای دارد و سایر بخش‌ها در مسیر تکمیل خدمات مورد نیاز شهر عمل خواهند کرد.

سخنگوی شهرداری افزود: بلدیه خانه ارتباطی شهر خواهد بود؛ جایی برای تعامل، گفت‌وگو و ارائه خدمات متنوع شهری، نه یک ساختمان اداری.

وی تاکید کرد: هدف اصلی از توسعه این مجموعه، ایجاد یک فضای چندمنظوره برای ارتقای ارتباطات شهری و پاسخ‌گویی بهتر به نیازهای مختلف شهروندان است.

ماجرای انتشار نامه یکی از اعضای شورا در مورد تردد اتوبوس‌های برقی با پلاک موقت

محمدخانی در خصوص انتشار نامه یکی از اعضای شورا در مورد تردد اتوبوس‌های برقی با پلاک موقت، یادآور شد: بنده این نامه را در رسانه‌ها دیدم و متعجب و ناراحت شدم. این نوع از روش‌های مخالفت و انتقاد باید مرزی به نام منافع مردم داشته باشد. اینکه در ادامه مسیر مخالفت با شهردار تهران به ظاهر برخی قوانین و مقررات توجه کنیم و مسیری را که برای مردم دردسر ایجاد می‌کند، مطرح کنیم، درست نیست.

وی ادامه داد: از سال‌ها و ادوار گذشته اتوبوس‌هایی داریم که فاقد پلاک هستند. برای مثال برخی اتوبوس‌های دوکابین به علت فرسودگی در حال خروج از ناوگان هستند اما پلاک ندارند. کسی هم تاکنون نگفته بود که چون پلاک ندارند باید از مسیر خدمات رسانی خارج شوند. ما توانستیم ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را وارد شهر کنیم که تمام این اتوبوس‌ها بیمه دارند و مسیر قانونی پلاک گذاری آنها از سوی شهرداری تهران پیگیری شده و بر اساس تفاهمات صورت گرفته فعال هستند.

محمدخانی همچنین خاطرنشان کرد: اینکه نامه نگاری کنیم تا بگوییم شهرداری کار غیرقانونی انجام می‌دهد، مخالف خوانی‌ای است که دود آن به چشم مردم می‌رود. در بسیاری از خطوط مرکزی شهر که محدوده ترافیک و آلودگی هواست شاهد فعالیت اتوبوس‌های برقی هستیم. با این نامه نگاری چه چیزی را می‌خواهیم اثبات کنیم؟ اتوبوس‌ها از مدار خارج شوند تا ضربه‌ای به شهرداری بزنیم و مردم به دردسر بیفتند؟ برای رقابت‌های سیاسی باید حد و مرز قائل باشیم.

وی با بیان اینکه بدیهی‌ترین موضوع مصلحت مردم است، یادآور شد: هر جا اختلاف سلیقه است و با فرایندها مشکل داریم، درست نیست که مواردی این چنینی را مطرح کنیم.

سخنان آقای چمران وارونه بازتاب داده شد

سخنگوی شهرداری تهران با انتقاد از برخی بازتاب‌های رسانه‌ای درباره اظهارات اخیر مهدی چمران، تأکید کرد: محتوای صحبت‌های رئیس شورای شهر تهران در برخی رسانه‌ها وارونه و خلاف منظور اصلی منتشر شده است.

وی با اشاره به سابقه طولانی دغدغه‌مندی چمران در حوزه حمل‌ونقل عمومی گفت: بخش قابل توجهی از تحولات حوزه حمل‌ونقل، نتیجه پیگیری‌های جدی مهندس چمران است. در سال ۱۴۰۲ ایشان با اصرار و ایستادگی کامل، موضوع افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی در بودجه را به عنوان اولویت مطرح کردند و این پیگیری‌ها باعث شد سهم این حوزه تقریباً دو برابر شود و دست مدیریت شهری برای اقدام گسترده‌تر باز شود.

سخنگوی شهرداری تهران افزود: صحبت‌های دیروز آقای چمران نیز دقیقاً در همین مسیر بود. ایشان از دستگاه‌های مسئول خواستند که همکاری بیشتری برای صدور پلاک اتوبوس‌ها داشته باشند تا روند خدمات‌رسانی دچار اختلال نشود. تأکید ایشان بر کمبود جدی اتوبوس، ناظر بر همین ضرورت تکمیل ناوگان و همراهی سایر دستگاه‌ها با شهرداری است.

به گفته وی، برخی رسانه‌ها به‌اشتباه چنین برداشت کرده‌اند که چمران از شهرداری بابت استفاده از اتوبوس‌ها انتقاد کرده است، در حالی که منظور اصلی ایشان مطالبه از دستگاه‌هایی بود که باید فرآیند پلاک‌گذاری و سایر اقدامات قانونی را تسهیل کنند تا توسعه حمل‌ونقل عمومی به مرحله خدمت‌رسانی مؤثر برسد.

سخنگوی شهرداری با تأکید بر اینکه مدیریت شهری همچنان بر توسعه حمل‌ونقل عمومی اولویت دارد، گفت: چمران اگر صلاح بدانند بار دیگر نظر خود را بیان خواهند کرد، اما سخنان ایشان کاملاً روشن بود همه دستگاه‌ها باید کنار شهرداری باشند تا تعداد اتوبوس‌ها افزایش یابد و خدمات مطلوب‌تری به مردم ارائه شود.

نقد اعضای شورا به دلیل انتساب به شهدا درست نیست که مقدس‌سازی شود

وی با تأکید بر اینکه ما هم با این موافقیم که نباید به هیچ فردی توهین شود، اظهار کرد: اینگونه نیست که به افراد عادی توهین شود و به افراد خاص خیر. درمجموع نباید به تمام انسان‌ها توهین شود و نباید تبعیضی صورت بگیرد. برای خانواده شهدا بیشتر باید رعایت کرد تا دلخوری ایجاد نشود. ما هم با توهین مخالفیم.

محمدخانی همچنین تصریح کرد: اینکه ما به عنوان فرزند شهید و عضو شورا هاله‌ای از تقدس ایجاد کنیم، درست نیست. ما در حوزه مدیریت شهری می‌توانیم ایشان را برای ارسال نامه درخصوص فعالیت اتوبوس‌های برقی با پلاک موقت، مورد نقد قرار دهیم. چرا باید در این مسیر سنگ اندازی شود؟ پیش از این هم در مورد استانداردهای اتوبوس‌های داخلی و خارجی مباحثی مطرح شده بود. آیا ما اجازه نداریم ایشان را نقد کنیم؟ جان بنده صدها هزار بار فدای شهید حاج قاسم سلیمانی؛ اما نمی‌توانیم به دلیل انتساب عضو شورا به این شهید بزرگوار، ایشان را مورد نقد قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه امیدواریم به تمام توهین‌ها رسیدگی شود، اظهار کرد: ما بارها سوگند خوردیم که کانال مجازی که به شهردار تهران نیز توهین و هتاکی داشت، دسترسی‌های خاصی دارد. قوه قضائیه اعلام کرد که مدیر یک کانال در دادگاه بدوی به ۱۵ سال حبس محکوم شد. چرا در این چهار سال کسی صحبتی نکرد؟ توهین به همه بد است. از دستگاه قضائی نیز می‌خواهیم بدون اغماض به تمام موارد رسیدگی کند.

سخنگوی شهرداری تهران گفت: اینکه برداشت یا ادعای آنها این است که روابط عمومی و مجموعه رسانه شهرداری این توهین‌ها را انجام می‌دهد، این حق را برای رئیس مرکز ارتباطات می دانم که در این خصوص شکایت کند. بنده چنین نظری ندارم که منظور با روابط عمومی شهرداری باشد اما اگر چنین موضوعی وجود داشته باشد، حتماً باید شکایت شود.

تبلیغات شهری برای نسل Z مثبت است

وی درباره بنرهای تبلیغاتی مرتبط با نسل Z تصریح کرد: تجربه چهار ساله من نشان می‌دهد که هر کار خلاقانه‌ای موافقان و مخالفانی دارد. فعالیت‌های فرهنگی وقتی با خلاقیت همراه شود، بسته به سلایق مختلف، برداشت‌های متفاوتی ایجاد می‌کند. مخالفت‌ها قابل احترام است، اما ما با اصل موضوع موافقیم. تبلیغات شهری که نسل جدید را هدف قرار می‌دهد، اتفاق خوبی است. قطعاً باید در ادامه با دریافت نظرات، اقدامات با دقت بیشتری انجام شود، اما اصل موضوع نباید زیر سوال برود. متولیان فرهنگی باید با نسل جدید گفت‌وگو کنند.

محمدخانی در خصوص پلاک‌گذاری اتوبوس‌های جدید هم گفت: رئیس شورای شهر سال‌ها دغدغه حوزه حمل و نقل داشته و بخشی از تحولات مدیون اصرارهای ایشان بوده است. بودجه حمل و نقل عمومی به‌عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته شد و ۵۰ درصد بودجه مدیریت شهری را به خود اختصاص داد که نتایج مثبتی به همراه داشت.

سخنگوی شهرداری تهران افزود: رئیس شورا نیز تأکید کرده که پلاک‌گذاری‌ها باید سریع‌تر انجام شود. سایر دستگاه‌ها باید در کنار شهرداری همکاری کنند تا وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد. به نظر می‌رسد در برخی رسانه‌ها سوءبرداشت‌هایی رخ داده است.

آخرین وضعیت بازسازی میدان تجریش و میدان قدس

سخنگوی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت بازسازی میدان تجریش و میدان قدس پس از جنگ ۱۲ روزه گفت: بحث میدان تجریش ارتباطی به جنگ ۱۲ روزه ندارد و آسیب به میدان قدس وارد شد. با همکاری آبفا یک رکورد بی نظیری زده شد و در کمتر از ۷۲ ساعت آن حجم از تخریبی که در اثر حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به این میدان و یکی از شریان‌های اصلی آبرسانی انجام شد، به حالت عادی برگشت. حتی چند تن از همکاران و دوستان می‌گفتند که آنقدر با سرعت این بازسازی را انجام دادید که اگر کسی از میدان قدس بازدید کند باور نمی‌کند که در چند روز قبل از آن در این نقطه حمله موشکی صورت گرفته است.

محمدخانی بیان کرد: بازطراحی درباره میدان تجریش نیز در حال انجام است. بعضاً گفتند که قطع درخت اتفاق افتاد در حالی که اینگونه نیست و ۲۳ درخت با بن بالا وجود دارد و تعداد آن به ۲۵ درخت رسیده است و بازطراحی برای سنگفرش‌های جدید انجام می‌شود و این میدان محل تجمع متکدیان و معتادان متجاهر بود که اصلاً شایسته این فضا نبود. طراحی جدیدی در حال انجام است که نظرات مختلف درباره طراحی آن وجود دارد و این بازآفرینی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

تبدیل تهران به شهر هوشمند از اهداف و برنامه‌های دوره ششم مدیریت شهری

وی با تأکید بر اینکه تبدیل تهران به شهر هوشمند از اهداف و برنامه‌های دوره ششم مدیریت شهری بود، گفت: سوپراپلیکیشن شهرزاد طیف گسترده ای از خدمات را ارائه می‌دهد و اپلیکیشن شهریار نیز خدمات اداری مرتبط با شهرداری را انجام می‌دهد. صیانت هوشمند از حریم نیز از دیگر اقداماتی است که در راستای هوشمندسازی صورت می‌گیرد. ما در حوزه حمل و نقل نیز هوشمندسازی را دنبال کرده ایم و این مسیر را ادامه می‌دهیم.

محمدخانی در مورد اظهار نظر یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر بی اثر بودن عضویت شهردار تهران در هیئت دولت هم گفت: موارد متعددی از همکاری‌ها بین دولت و شهرداری وجود دارد و صحبت‌ها کارشناسی و دقیق نیست. شهردار در دو دولت شهید رئیسی و آقای پزشکیان در جلسات هیئت دولت حضور دارد و هر دو رئیس جمهور هم از همکاری شهرداری با دولت ابراز رضایت و از همکاری‌ها و همراهی‌ها تقدیر کردند و کمک‌هایی هم به شهرداری داشتند.

وی افزود: این رویکرد دوره ششم مدیریت شهری بوده است. نظر شهردار تهران نیز این است که شهرداری بدون دولت نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد و دولت هم متقابلاً همین شرایط را دارد. کمااینکه در بازسازی جنگ ۱۲ روزه، در انتقال آب به تهران و موارد دیگر کمک‌هایی صورت گرفته است. موضوعی که مطرح شده نگاه غلطی است. انتقال آب از سد طالقان به نفع مردم هست یا نه؟ این نگاه‌ها به کمک‌ها ضربه می‌زند.

محمدخانی در پایان گفت: در دوره طولانی شهرداری نیز شاهد بودیم که چند دولت روی کار آمدند و شهردار را به جلسات دعوت نکردند و اختلافاتی بین دولت و شهرداری وجود داشته است. مردم همواره عادت داشتند که دعوای بین شهرداری و دولت را در رسانه‌ها ببینند. ما در این دوره چه در دولت شهید رئیسی و چه در دولت آقای پزشکیان تلاش کردیم همکاری حداکثری داشته باشیم و نتایج آن را نیز دیده ایم و همواره نگاه ما این بوده که ببینیم همکاری‌ها به نفع مردم باشد و همواره نیز چنین بوده و طعم شیرین همکاری‌ها را مردم چشیده اند.

سخنگوی شهرداری تهران درباره شائبه‌های سیاسی و انتخاباتی و موضع شهرداری در این باره اضافه کرد: شهرداری تهران تمام تلاش خود را می‌کند که شرایط انتخاباتی و سیاسی نشود چرا که در این شرایط است که نامه‌ای در می‌آید که ۴۰۰ اتوبوس پلاک ندارند و جلوی آن را بگیرید. به نفع ما است که شرایط سیاسی و انتخاباتی نشود تا تمرکز کنیم بر کارهای خودمان و پروژه‌ها و درخواست‌های مردم را انجام دهیم.

وی افزود: آیا این نشان دهنده این است که شهردار تهران سلیقه و برنامه و نظر خاصی درباره انتخابات ندارد، حتماً دارد اما برنامه ما و جلسات ما در باره موضوعات مدیریت شهری با هدف افزایش خدمات رسانی است چرا که خود این کار انتخاباتی ترین و تبلیغاتی ترین کار است و هر چقدر به مردم در موضوعات مختلف مدیریت شهری خدمات بیشتری ارائه کنیم کار انتخاباتی و سیاسی بیشتری کردیم. تمام هم و غم ما این است که کارنامه روشن و درخشان و قابل دفاع را به مردم تقدیم کنیم و یک برنامه روشن و کارشناسی شده را به مردم تهران ارائه کنیم.