سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره جزئیات سومین سفر زاکانی به چین ارائه داد.
به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمطهر محمدخانی در نشست خبری درباره برگزاری انتخابات شورای هفتم شهر اظهار کرد: قانون انتخابات شوراها یک قانون مشخص و دقیق است و در آن تمام عناوینی که برای شرکت در انتخابات شوراها باید استعفا دهند، به طور کامل و با جزئیات ذکر شده است.
وی افزود: در ساختار اداری شهرداری تهران، پست مشخصی با عنوان «سخنگوی شهرداری» وجود ندارد. از ابتدا نیز این موضوع برای ما روشن بود و شهردار تهران بهدلیل توجه ویژهای که به اصحاب رسانه داشتند، فردی را به عنوان سخنگوی شهرداری تهران معرفی کردند. این حکم یک پست حقوقی نبوده و طی این سالها در چارچوب همین حکم با رسانهها همکاری داشتهام و از این پس نیز به فعالیت خود ادامه خواهم داد. بنابراین عنوان «سخنگوی شهرداری» در ساختار مصوب اداری شهرداری تهران وجود ندارد و جای نگرانی برای خبرنگاران نیست.
محمدخانی به سفر اخیر شهردار تهران به کشور چین اشاره کرد و گفت: این سفر، سومین سفر شهرداری تهران به چین در دوره فعلی مدیریت شهری بود. بهانه اولیه این سفر، حضور در اجلاس بینالمللی شهرداران بود که شهرداران متعددی از کشورهای مختلف در آن حضور داشتند. یکی از محورهای اصلی این اجلاس، موضوع زیرساختهای شهری بود که در این زمینه گزارشهای مفیدی بهویژه درباره بازچرخانی آب ارائه شد.
وی ادامه داد: شهرداری تهران نیز در این اجلاس حضور فعالی داشت و علاوه بر ارائه دیدگاههای خود درباره مسائل شهری، سخنان مفصلی در خصوص موضوع فلسطین و حمایت از مردم مظلوم این سرزمین مطرح کرد.
افتتاح چند پروژه بزرگ شهری تا پایان سال
سخنگوی شهرداری تهران از افتتاح چند پروژه بزرگ عمرانی پایتخت تا پایان سال خبر داد و گفت: نتایج زحمات همکاران ما در حال به ثمر نشستن است و مجموعهای از پروژههای شهری در آستانه بهرهبرداری قرار دارند.
وی افزود: پروژه میدان فتح در مراحل نهایی خود قرار دارد و تا نیمه آبانماه بهصورت کامل افتتاح خواهد شد. همچنین بزرگراه شوشتری تنها با یکی دو معارض باقیمانده، بهزودی به بهرهبرداری میرسد و بزرگراه یادگار امام (ره) نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد. به گفته محمدخانی، فاز دوم پروژه روددره فرحزاد نیز در دستور کار قرار دارد.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اهمیت اطلاعرسانی مثبت درباره پیشرفتهای شهری اظهار کرد: برای رساندن اخبار امیدبخش به مردم، از اواسط پاییز تا پایان سال، شاهد مجاهدتهای زیادی از سوی همکاران خواهیم بود.
محمدخانی درباره طرح مسکن کارکنان شهرداری تهران توضیح داد: این پروژه داخلی بوده و با سایر طرحهای مسکن تفاوت دارد. متأسفانه این موضوع در سالهای گذشته با بیمهری مواجه شده بود، اما اکنون مدیریت شهری رویکرد جدیدی را در پیش گرفته است.
وی با اشاره به سه رویکرد موجود در زمینه تأمین مسکن کارکنان گفت: در گذشته، پروژههای مسکن عمدتاً به مدیران ارشد اختصاص مییافت که از نگاه شهردار، رویهای ناعادلانه بود و متوقف شد. روش دیگر نیز واگذاری مسئولیت ساخت به سازمانهای زیرمجموعه بود که آن هم عدالتمحور محسوب نمیشد.
محمدخانی افزود: در مدل جدید، رویکرد تسهیم سرمایهگذاری در مسکن در پیش گرفته شده است. در این روش، سهام خرد مسکن به کارکنان داده میشود تا هر فرد بتواند متناسب با توان مالی خود سهمی خریداری کند. به این ترتیب، همه کارکنان شهرداری تهران در چارچوبی مشخص از امکان مشارکت در تأمین مسکن برخوردار خواهند بود.
محمدخانی اعلام کرد: در جریان سفر شهردار تهران و هیئت همراه به چین، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی بهصورت نمادین و به افتخار حضور شهردار تهران، توسط شرکت چینی سازنده رونمایی شد. این اتوبوسها در محل کارخانه تحویل طرف ایرانی شدند و پس از طی مراحل حملونقل دریایی، وارد کشور خواهند شد. با اضافه شدن این ۱۱۰ دستگاه جدید، مجموع اتوبوسهای برقی فعال در شهر تهران به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید.
وی افزود: در این مراسم، یکی از اتفاقات مهم، نهایی شدن قرارداد خدمات پس از فروش و داخلیسازی اتوبوسهای برقی بود. بر اساس این توافق، کنسرسیومی متشکل از شهرداری تهران، شرکت واگنسازی تهران، شرکت خصوصی کاروانیا و دو شرکت چینی (یکی به عنوان تأمینکننده مالی و دیگری به عنوان سازنده) تشکیل شد. طبق این توافق، خط تولید داخلی اتوبوسهای برقی که هماکنون شهروندان تهرانی از کیفیت آنها رضایت دارند، در تهران راهاندازی خواهد شد. به این ترتیب، وعده دکتر زاکانی، شهردار تهران، در زمینه واردات ارزانقیمت اتوبوسها، ارائه خدمات پس از فروش باکیفیت و داخلیسازی این ناوگان عملاً تحقق یافته است.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به سومین دستاورد این سفر گفت: در این سفر همچنین قرارداد ساخت و تحویل ۷۵ دستگاه اتوبوس سهکابین برقی نیز به امضا رسید. این اتوبوسها قرار است تا ابتدای بهار سال آینده وارد خطوط تندرو (BRT) تهران شوند. به گفته محمدخانی، این نخستینبار است که پس از اتوبوسهای دوکابین، اتوبوسهای سهکابین برقی وارد ناوگان حملونقل عمومی تهران میشوند. این اتوبوسها با ظرفیت بالاتر، بهویژه برای خطوط پرتردد، بسیار مناسب هستند و علاوه بر افزایش ظرفیت جابهجایی مسافر، هیچگونه آلایندگی زیستمحیطی یا صوتی ایجاد نمیکنند.
محمدخانی در ادامه اظهار داشت: پس از این مراسم، شهردار تهران در بازدید از یکی از شرکتهای متولی ساخت تاکسیهای برقی، مذاکرات مفصلی برای ادامه روند همکاری و اجرای بستههای بعدی واردات تاکسیهای برقی انجام داد.
وی افزود: مجموعه قراردادهای امضا شده در این سفر، بخشی از تفاهم ۱۳ میلیارد دلاری شهرداری تهران با طرف چینی است که تاکنون حدود دو میلیارد دلار از آن نهایی شده است. از این رقم، نزدیک به یک میلیارد دلار مربوط به قراردادهای خرید اتوبوس و تاکسی برقی است که در حال اجرایی شدن میباشد. محمدخانی تأکید کرد: شهرداری تهران با برنامهریزی دقیق، چشمانداز بلندمدتی را برای توسعه حملونقل پاک و هوشمند در پایتخت دنبال میکند.
محمدخانی ادامه داد: شهردار تهران در ادامه به شهر دیگری از چین برای بازدید از خط تولید واگنهای مشترک رفت. دو رام قطار آماده شده که این دور رام در دی ماه به تهران ارسال میشود و حداکثر تا پایان سال وارد خطوط میشوند. همچنین واگنهای ملی که شامل دو رام قطار میشود نیز وارد خطوط خواهند شد.
راهاندازی خط تولید داخلی اتوبوسهای برقی در تهران با همکاری چین
سخنگوی شهرداری تهران بیانکرد: بعد از آن به یکی دیگر از شهرها سفر کرد و از اتوبوسهای برقی بازدید کرد. از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی باقیمانده از ۵۰۰ اتوبوس برقی که در قرارداد با چینها قرار داشت، بازدید شد که با اضافه شدن آن اتوبوسهای برقی به ۵۰۰ دستگاه میرسد. همچنین قرارداد داخلی سازی و خدمات پس از فروش با شرکت چینی منعقد شد و در تفاهم کنسرسیومی متشکل از شهرداری، واگن سازی، بخش خصوصی و دو شرکت چینی بنا براین شد که خط تولید داخلی در تهران راه بیفتد. علاوه بر این قرارداد ۷۵ دستگاه اتوبوس سه کابین بسته شد و تا ابتدای بهار آینده وارد خطوط تندوری ما میشوند. اتوبوسهای ۲۶ متری سه کابین برقی که ظرفیت جابجایی مسافر را برای خطوط پرتردد ما افزایش میدهند. غیر از ظرفیت بالا اینها برقی هستند و آلودگی زیست محیطی و صوتی ایجاد نمیکنند.
وی عنوان کرد: همچنین در شهر گوانگجو گفتگوهای مفصلی با شرکت متولی ساخت تاکسیهای برقی و واردات بستههای برقی و اجرایی کردن بندهای دیگر تفاهم ۱۳ میلیارد دلاری با طرف چینی را پیگیری شد. مجموع این خریدها الان حدود یک میلیارد دلار است با اجرایی شدن این بخشها به دو میلیارد دلار و در نهایت به ۱۳ میلیارد دلار میرسد.
افتتاح پروژههای بزرگ ترافیکی تهران تا پایان آبان
سخنگوی شهرداری تهران در مورد پروژههای در آستانه افتتاح مدیریت شهری، اظهار کرد: خوشبختانه نتایج زحمات همکاران در بخشهای مختلف شهرداری در حال ثمربخشی است و پروژههای بزرگ و درخشانی را به مردم تقدیم خواهیم کرد. پروژه میدان فتح در مراحل نهایی قرار دارد و در تلاش هستیم حداکثر تا پایان آبان ماه، شاهد افتتاح کامل این پروژه بسیار بزرگ ترافیکی باشیم.
وی افزود: چند معارض برای آزادراه شهید شوشتری باقی مانده است. در بازدیدهای که مدیران انجام میدهند، این سوال را میپرسند که چرا پروژه افتتاح نمیشود؟ این نشان میدهد که پروژه تا چه حدی آماده است. یک یا دو معارض کوچک باقی مانده که در حال رفع است.
محمدخانی با بیان اینکه علاوه بر پروژه بزرگراه یادگار امام، چند تقاطع غیر همسطح در سطح شهر به بهره برداری خواهد رسید، گفت: در حوزه حمل و نقل، ورود واگنهای مترو، اتوبوسهای دو کابین و سه کابین را شاهد خواهیم بود. در حوزه خدمات شهری نیز پروژه روددره فرحزاد به بهره برداری خواهد رسید.
سخنگوی شهرداری تهران با اعلام اینکه از اواسط پاییز تا پایان سال، هر هفته افتتاح طرحهای مهمی را شاهد خواهیم بود، تأکید کرد: پروژههای مهمی به مردم در این ایام تقدیم خواهد شد.
وی با بیان اینکه پروژه مسکن کارکنان شهرداری تهران یک تکلیف مشخص برای مجموعه داخلی شهرداری است، یادآور شد: به رغم ذهنیتی که مردم به شهرداری دارند، کارکنان مورد بی مهری طولانی در سالهای اخیر بوده اند و شهرداری خود را مقید به حل مشکل مسکن آنها میداند.
راهاندازی نخستین سازه متحرک تبلیغاتی با محوریت تاریخ افتخارات ایران
وی درخصوص سازههای تبلیغاتی جدید در سطح شهر عنوان کرد: برای اولین بار سازه متحرک تبلیعاتی راه اندازی شد که در نقاط مختلف اکران میشوند. در این مدل تبلیغاتی و برای اولین پروژه آن، یک گزاره ملی انجام شد و شعار در مقابل ایرانیان زانو بزنید یک عقبه تاریخی دارد؛ اینکه پادشاه روم مجبور شد در مقابل پادشاه ایرانی زانو بزند. در این مدل تبلیغاتی به مرور به مقاطع مختلف تاریخی که دشمنان ملت ایران قصد آسیب و توطئه علیه ایران داشتند، اشاره میشود و نقطه انتهایی این پروژه یک اثر جذاب و با شکوه در میدان انقلاب خواهد بود.
دعوت شهرداری تهران از سخنگوی دولت برای بازدید میدانی از پروژههای حملونقل
سخنگوی شهرداری تهران در مورد بدهیهای دولت به شهرداری در حوزه حمل و نقل، اظهار کرد: شهردار تهران تأکید همیشگی بر همکاری با دولت دارد و ما را نیز از هرگونه عدم همکاری با دولت منع میکند. بنده توییت سخنگوی دولت را دیدم و برای من بسیار عجیب و برای دوستان حوزه حمل و نقل دردناک بود. درخواست بنده این است که به همراه خبرنگاران حوزه شهری از ظرفیتها و دستاوردهای شهرداری در حوزه حمل و نقل بازدید کند.
وی افزود: قوانین مشخصی همچون قانون هوای پاک وجود دارد و سهم دولت نیز مشخص شده و شاید بهتر باشد در حین این بازدید گزارشی هم ارائه شود که دولت در این زمینه چه اقدامی انجام داده است. بنده از سخنگوی دولت دعوت میکنم بازدیدی از پروژهها داشته باشد و گزارشی هم ارائه دهند که بدانیم دولت تا چه اندازه به تکالیف قانونی خود عمل کرده است. با این اقدام همه موارد حل میشود و نیاز به انتشار توییت نیست.
تعداد ایستگاههای فعال مترو تا پایان سال به ۱۶۳ ایستگاه میرسد
وی در مورد افتتاح ایستگاههای باقی مانده خطوط ۶ و ۷، اظهار کرد: سه ایستگاه سرباز و مریم مقدس در خط ۶ و ایستگاه تختی در خط ۷ به بهره برداری خواهد رسید و با افتتاح ورودی دوم ایستگاه ۱۷ شهریور، تا پایان سال پرونده خط ۶ و ۷ بسته میشود. فراتر از این دو مسیر مکمل به این دو خط افزوده خواهد شد که ساخت تونل و ایستگاههای آنها در حال انجام است. با این اقدامات تعداد ایستگاههای در حال فعالیت به ۱۶۳ ایستگاه میرسد.
محمدخانی با تأکید بر اینکه ما برای اعضای شورای شهر احترام قائلیم و خود را موظف به رعایت قانون و قائل به نظارت شورا میدانیم، گفت: برخی اظهارات از روی ناآگاهی و باعث دلسردی کسانی میشود که در حال تلاش هستند. اینکه اعلام شده ایستگاه مریم مقدس در گذشته ساخته شده و تنها نازک کاری آن در این دوره انجام شده، نشان از ناآگاهی در این زمینه دارد. رسانههای خارجی در مورد معماری جذاب و آثار هنری فاخر لب به تحسین گشوده اند و به کار بردن نازک کاری برای این اقدامات درست نیست.
وی ادامه داد: پروژه در ابتدای این دوره تنها ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و راهروها، سالن بلیط و خرید تجهیزات به طور کامل در این دوره اجرایی شده بود. ما قدردان تلاش مدیران در دورههای مختلف هستیم و برای مردم چندان مهم نیست که کدام مدیران این طرح را اجرایی کرده اند و مهم خدمتی است که ارائه میشود. اعداد و ارقام و آمار در مورد زمان توقف طرح و نحوه اجرا و موارد دیگر مشخص است. خبر خوبی به مردم داده شده و خوشایند نیست که در این اتفاق افتخارآمیز، مردم شاهد اختلاف باشند که مدیران بگویند کار آنها بوده یا مدیران دیگر.
محمدخانی همچنین تصریح کرد: طراحی داخلی و معماری در دوره ششم و با دستور شهردار تهران صورت گرفت. متناسب بودن طراحی ایستگاه با فرهنگ همشهریان مسیحی از دستورات شهردار فعلی تهران است. پیش از این نام ایستگاه، شهید نجات اللهی بود و با تصمیم شهردار نام آن به مریم مقدس تغییر کرد. نباید تعابیر سیاسی از چنین اقداماتی صورت بگیرد.
ایستگاه «مریم مقدس» حاصل تلاش دوره جاری مدیریت شهری است
سخنگوی شهرداری تهران در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان شورای شهر درباره ایستگاه مریم مقدس خط ۶ مترو، ضمن تأکید بر احترام به همه اعضای شورا، گفت: ما همواره همراه و در چارچوب قانون با عزیزان شورای شهر عمل میکنیم، اما برخی اظهارات که بیشتر ناشی از عدم آگاهی و تخصص در این حوزه است، ممکن است باعث دلخوری و دلسردی همکاران و پرسنل عزیزی شود که برای این مجموعه تلاش میکنند.
وی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان گفتهاند این ایستگاه قبلاً ساخته شده و صرفاً در این دوره افتتاح میشود، افزود: این اظهارات غیر فنی و غیر تخصصی و استفاده از واژه نازککاری برای یک اثر هنری فاخر، نه تنها نشاندهنده عدم اشراف بر پروژه است، بلکه شأن اثر و زحمات هنرمندان را نیز نادیده میگیرد. پروژه ایستگاه مریم مقدس در ابتدای این دوره تنها ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که شامل سازه نگهبان بود و بخشهای داخلی، سالن بلیط، طبقه دوم، ورودیها و راهروها به طور کامل انجام نشده بود و خرید تجهیزات نیز صورت نگرفته بود.
سخنگوی شهرداری تأکید کرد: تمامی تجهیزاتی که در این ایستگاه نصب شده، در همین دوره خریداری و نصب شده است. البته ما قدردان تلاش همه مدیران در همه ادوار هستیم، اما مهم آن است که خدمت در سریعترین زمان ممکن به دست مردم برسد.
وی ادامه داد: این نوع اظهار نظرها میتواند ذهن مردم را مخدوش و باعث نگرانی آنها شود. پروژهای که باید نقطه افتخار شهر تهران باشد، گاهی با دعواهای سیاسی یا تأکید بر اینکه این کار من بوده یا آن کار من بوده تحت تأثیر قرار میگیرد، در حالی که این ایستگاه یک ظرفیت بسیار خوب حمل و نقل و معماری شهری به تهران افزوده است.
سخنگوی شهرداری به تصمیمگیریهای دوره جاری درباره معماری ایستگاه اشاره کرد و گفت: مدیر پروژه خط ۶ مترو صراحتاً اعلام کردند که از موضوع نامگذاری تا طراحی داخلی و معماری، تمامی اقدامات در دوره اخیر و به دستور ایشان انجام شده و معماری داخلی این ایستگاه کاملاً متناسب با فرهنگ هموطنان مسیحی شکل گرفته است. پیش از این، ایستگاه نام شهید نجاتاللهی داشت که تغییر نام و طراحی جدید، تصمیمی بود که در این دوره اتخاذ شد.
وی تأکید کرد: این نوع موضعگیریها نه تنها میتواند موجب سوءتفاهم برای مردم شود، بلکه نشاندهنده تلاش مدیران برای رقابت سیاسی است، در حالی که هدف اصلی، خدمترسانی به مردم است.
سخنگوی شهرداری تهران در مورد خدمات رسانی مترو تهران، کرج و نگهداشت این مسیر با هزینه شهرداری، اظهار کرد: ۷۰ درصد خط متروی مذکور در استان البرز واقع شده و نگهداری آن برعهده شهرداری تهران است. نگاه شهردار عدم خدمت رسانی به این بخش نیست؛ کمااینکه امسال پنج همت از سوی شهرداری برای انتقال آب از سد طالقان به تهران اختصاص یافت و نگاه شهرداری جامع و ملی است.
وی افزود: بنای ما بر این است که تلاش و کمک کنیم که خدمات رسانی صورت بگیرد اما شاید نیاز باشد که دیگر نهادها نیز نگاه فرابخشی داشته باشند و به تکلیف قانونی خود عمل کنند. ضمن عذرخواهی از شهروندان در خط ۵ مترو که چند روز پیش دچار مشکل شدند، باید بگوییم که مشکل مربوط به واگنها و خط اصلی نبود و مشکل مربوط به خط برق فرعی در مسیر بود که در حال بررسی است. اشکالی در مسیر اصلی مترو ایجاد نشده بود. در همین مورد، یکی از اعضای شورا که سابقهای در این زمینه دارد، مواردی در مورد اورهال مترو ارائه داد که اشتباه بود. هم در مورد اورهال و هم در مورد بودجه مترو اعداد اشتباهی اعلام شد؛ در حالی که ۱۰۰ درصد بودجه تعمیرات اختصاص داده شده است. امیدواریم بر خلاف رویه قبلی، اطلاعات اشتباه را اصلاح کنند. در موارد قبلی هم شاهد این بودیم که وقتی به اشتباه خود پی میبردند، در رسانه آن را اصلاح نمیکردند.
این مقام مسئول درخصوص ایمن سازی و بازسازی مدارس گفت: دو رویکرد در این زمینه وجود دارد که یک مورد آن تکلیفی است که شهرداری در تفاهم با دولت داوطلبانه برعهده گرفته است. رویکرد دیگر که شهردار تهران در هیأت دولت مطرح کرد و مرتبط با بحث یکپارچه سازی مدیریت شهری است این است که بازسازی و نوسازی مدارس به طور کامل در شهر تهران به شهرداری داده شود تا شهرداری با ساخت مجتمعهای آموزشی این عقب ماندگی را در یک بازه سه تا ۴ ساله جبران کند. اگر دولت و وزارت آموزش و پرورش همراهی کنند یک اتفاق خوبی در حوزه مدارس رقم میخورد و مشابه موضوع بازسازی خانههای آسیب دیده اتفاقات خوبی با استفاده از تجربیات و ظرفیتهای مدیریت شهری رخ خواهد داد. به طوری که ظرف بازه زمانی سه تا ۴ ساله مدارس بازسازی شده و نوسازی شده مناسبی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
در حال حاضر فقط ۶ خانوار در هتلها ساکن هستند
وی ادامه داد: در حال ورود به ساخت خانههای جدید هستیم. در حال حاضر ۶ خانوار در هتلها هستند و با حل مشکل منازل آنها، اسکان موقت نیز به پایان خواهد رسید.
محمدخانی در مورد بازسازی خانههای آسیب دیده از جنگ ۱۲ روزه نیز اظهار کرد: آنچه که تکلیف شهرداری تهران بود و آن را پذیرفت، بازسازی خانههای آسیب دیده به هزینه مدیریت شهری و توسط پیمانکاران بود. غیر از هفت ساختمان در منطقه ۱ و ۴ که هنوز نهایی نشده اند، تمام ساختمانها تعیین تکلیف شدند. تعمیرات جزئی صورت گرفته، مقاوم سازی نیز به نتیجه رسیده و همه ساختمانهای نیازمند به تخریب و نوسازی صاحب پیمانکار شدند و شهرداری نسبت به پیمانکاران متعهد شده و مسائل مالی را طی میکند.
سالمندان سرمایه شهر هستند؛ توقف تغییر پیمانکار پاتوق سالمندان در پارک شهر
محمدخانی در مورد اقدامات انجام شده برای تحقق شهر دوستدار سالمند، اظهار کرد: سالمندان بزرگتر ما و سرمایه شهر هستند. در مورد پاتوق سالمندان در پارک شهر به درخواست آنان، تغییر پیمانکار متوقف شد و وقفهای که ایجاد شده بود به سرعت در حال رفع است. اگر موضوع دیگری وجود داشته باشد، قطعاً پیگیری خواهیم کرد.
سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: تعیین خطوط مترو، پس از کارشناسیهای مفصل و با در نظر گرفتن معیارهایی متعدد انجام و به شورای عالی ترافیک ارائه میشود. استانداردهای مختلفی از جمله پایداری خاک، دسترس پذیری و موارد دیگر در شرکتهای مشاور مورد بررسی قرار میگیرد و کار جدی و زمانبری انجام میشود. دسترسی مناطق پنج و ۲۲ به مترو به جز ایستگاه صادقیه در دوره ششم مدیریت شهری توسط ایستگاه شهران فراهم شد. با تکمیل ۱۶۳ ایستگاه تمام ایستگاههای خطوط هفت گانه را در اختیار خواهیم داشت. بخش شمال غربی خط هفت و بخش جنوب غربی خط ۶ به مسیر اضافه خواهد شد و از سویی دیگر خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیز در دست اجراست.
وی درخصوص ساختمانهای ناایمن و در شرف ریزش مانند ساختمان خیابان جمهوری و خلأ قانونی در برخورد با مالکان اظهار کرد: نظارت بر ساخت ساختمانها و کیفیت و دوام آنها با نظام مهندسی است و هروقت آنها بیان کنند شهرداری اقدام خواهد کرد اما باید موضوع ناظر مقیم را جدی تر بگیریم. در مورد ساختمان خیابان جمهوری شهرداری کار خود را انجام داده بود. اما در مورد ساختمانهای پرخطر نیز روندی وجود دارد که در بخشهای مختلف انجام میشود. مشکل این است که یک سر ماجرا با سازمان نظام مهندسی است در سر دیگر ماجرا سازمان قضائی قرار دارد و شهرداری در میانه این فرایند قرار میگیرد.
محمدخانی اعلام کرد: ۴۵۴ دستگاه واگن در طول این دوره مدیریت شهری اورهال شده و به عبارتی یک سوم واگنهای فعلی در دوره ششم تعمیر شده اند. بودجه اورهال ۶ هزار میلیارد تومان است و برای ما عجیب بود که عضو شورا اینگونه اعداد و ارقام را اشتباه اعلام کرد و امیدواریم آنچه را درست است، صراحتاً اعلام کند. میتوان کنار اخباری که مردم را ناامید میکند، اخبار امیدوارکننده را نیز به مردم گفت. نهایتاً موارد باید به نفع مردم باشد.
سخنگوی شهرداری تهران گفت: در نهایت برای انجام اقدام جدی تر در خط پنج مترو باید هم افزایی بیشتری بین دستگاههای مختلف صورت بگیرد.
حریم پایتخت در معرض خطر است
محمدخانی، با اشاره به اقدامات اخیر در مورد حریم شهر تهران، نسبت به روند غیرقانونی و نگرانکنندهای هشدار داد که میتواند پیامدهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدتی برای پایتخت و کشور به همراه داشته باشد.
وی تاکید کرد: یک اتفاق فاجعهبار درباره حریم تهران در حال وقوع است و همه کسانی که دغدغه مسائل شهری و ملی دارند، باید جلوی این مسیر غیرقانونی و غلط را بگیرند.
محمدخانی با اشاره به نامهای از سوی آقای سید کامل تقوینژاد، دبیر هیئت دولت، خطاب به سرکار خانم صادق، آقای مؤمنی و آقای زاکانی گفت: در این نامه که تاریخ آن ۴ مرداد امسال است، هیئت دولت تشکیل کارگروهی متشکل از این سه مجموعه برای بررسی و تصمیمگیری درباره ساختوساز در حریم تهران را ظرف حداکثر ۷۲ ساعت خواسته است. با وجود پیگیریها، این جلسه هنوز تشکیل نشده و دهها ساعت از مهلت تعیین شده گذشته است.
وی ادامه داد: در پی عدم تشکیل این جلسه، استاندار تهران اقدام به مسیری غیرقانونی در حریم شهر تهران کرده است. حتی نامهای با امضای خانم وزیر پیشنهاد ایجاد ساختاری اداری با محوریت استانداری تهران برای این موضوع را مطرح کرده است که این اقدام خلاف سیاستهای کلان دولت، چابکسازی و کوچکسازی دستگاههای اجرایی و همچنین سیاستهای رئیسجمهور است.
محمدخانی سپس به قانون نظارت بر گسترش شهر تهران مصوب ۱۳۵۲ اشاره کرد و توضیح داد: طبق این قانون، حریم شهر تهران متولی مشخصی دارد و شهرداری تهران موظف است هرگونه تغییر و اصلاح در محدوده حریم را از مسیر شورای عالی شهرسازی مصوب کند. این قانون تاکنون هیچگاه دور زده نشده و نادیده گرفتن آن به معنای نقض صریح مقررات است.
وی خطاب به رسانهها و مدیران شهری گفت: خبرنگاران و همه کسانی که دغدغه مدیریت و توسعه شهری دارند، نباید نسبت به این مسئله سکوت کنند. این روند غلط و غیرقانونی، تهدیدی جدی برای پایتخت و کشور است و باید جلوی آن گرفته شود.
جلوی مسیر غیرقانونی و مافیایی حذف حریم تهران گرفته شود
سخنگوی شهرداری تهران از دستگاه قضائی خواست فوراً به موضوع حذف حریم تهران ورود کند و مانع تداوم رویه غلط، غیرقانونی و فساد شود.
وی با تاکید بر اینکه مسئله روشن است، گفت: اقدامات اخیر میتواند زمینهساز صدها هکتار ساختوساز غیرقانونی شود و نیازمند برخورد قضائی و اجرایی است.
سخنگوی شهرداری با اشاره به تلاشهای شهرداری برای کنترل توسعه نامتوازن و جلوگیری از خودروسازی بیرویه در حریم افزود: شهرداری تهران با روشهای نوین، هوشمندسازی و استفاده از فناوریهای جدید موفقیتهایی کسب کرده و توانسته با فرایندهای مشخص جلوی توسعه غیرقانونی حریم را بگیرد. همزمان اما اقدام اخیر در شهر در حال وقوع است که نباید نادیده گرفته شود.
وی پرسید که حذف حریم تهران در شرایطی که بارها رئیسجمهور از عدم گسترش پایتخت سخن گفته چه معنایی دارد و بر این نکته تاکید کرد: اگر اقدام فعلی مافیایی نباشد، پس چه توصیفی میتوان برای آن یافت! آیا مافیای ساختوساز پشت این ماجرا نیست که دارد مسیر مشخصی را دنبال میکند؟ بالاخره باید تکلیف روشن شود.
سخنگوی شهرداری تهران ضمن انتقاد صریح از تصمیم اخیر آن را تصمیمی غیرقانونی خواند که تبعاتی برای امروز و آینده شهر خواهد داشت و از رسانهها خواست موضوع را رها نکنند: من خاضعانه از همه رسانهها خواهش میکنم موضوع را رها نکنید. این تصمیم غیرقانونی تبعاتی برای امروز و فردای تهران خواهد داشت.
وی همچنین استاندار تهران را در مقامی مسئول خواند و خواستار اقدام فوری استانداری برای جلوگیری از ادامه این روند شد: در درجه اول استاندار محترم تهران مسئول این فاجعه هستند و باید جلوگیری کنند. این موضوع را هر چه سریعتر انجام دهید.
سخنگوی شهرداری به نقش نهادهای نظارتی و نمایندگان مردم نیز اشاره کرد و از اعضای شورای شهر بهویژه رئیس شورای شهر، مهندس چمران، خواست بارها و بارها اعتراض و هشدار دهند: این دغدغه دائماً مطرح شده و رئیس شورای شهر که به تاریخچه و سابقه توسعه شهر آگاهند بارها این موضوع را مطرح کردهاند؛ چند بار باید فریاد زده شود تا جلوی این روند گرفته شود؟
وی تاکید کرد آنچه امروز در حال رخ دادن است، رویه غیرقانونی و مخالف مصوبه هیئت وزیران و نظر رئیسجمهور است و افزود شهرداری خود را مکلف به همکاری با دولت میداند: شهرداری تهران خودش را مکلف به همکاری با دولت میداند و همراهی با رئیسجمهور و دولت را تا لحظه آخر و در همه زمینهها پیگیری خواهد کرد.
سخنگوی تاکید کرد: شهرداری در عمل همکاری خود با دولت را اثبات کرده و از این پس نیز این مسیر را ادامه خواهد داد. ما میخواهیم با دولت همکاری کنیم و این کار را در عمل اثبات کردهایم و از این به بعد هم انجام خواهیم داد.






Tuesday, 28 October , 2025