مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به مشارکت جدی خانواده‌ها و کودکان در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی، از تزیین پیاده‌روهای شهر با هنر گرافیتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در تشریح اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران برای نوروز ۱۴۰۱ به تزئین پیاده‌روهای شهر با هنر گرافیتی اشاره کرد و گفت: برای نوروز ۱۴۰۱ هنر گرافیتی نیز به سایر بخش‌های بهارستان که جشنواره‌ای برای تغییر چهره شهر در ایام نوروز است افزوده شد و ۱۲۵۰ متر مربع از فضای کف پیاده‌رو شهر به این هنر اختصاص پیدا کرد.

به گفته وی در این رویداد بالغ بر ۳۰۰ هنرمند، اعلام آمادگی کردند، اما به دلیل شرایط بیماری کرونا کارگاه‌های آموزشی این بخش به صورت فشرده و طی یک روز اما در چند نوبت برگزار شد. در این رویداد، پس از برگزاری آزمون، تعدادی از هنرمندان خلاق توسط داوران و هنرمندان شناخته شده، انتخاب شدند و به مرحله بعد برای حضور در کلاس‌های آموزشی راه یافتند.

وی افزود: از میان انتخاب شدگان، بالغ بر ۵۰ اثر از هنرمندان برای اجرا انتخاب شد. این آثار انتخابی در سالانه بهارستان، بر روی کف پیاده‌رو شهر واقع در حدفاصل چهار راه ولیعصر تا ضلع شمالی میدان انقلاب اجرا شدند. در واقع این بخش از شهر به دلیل تردد بالای افراد و کم بودن حجم رفت و آمد در روزهای تعطیل برای اجرا انتخاب شده است.

صیادی ادامه داد: آثار این رویداد موضوع محوری خاصی ندارد البته با توجه به ایام نوروز، برخی از آثار فضای بهاری دارند، اما سایر کارها دارای ایده‌های فانتزی و جالبی هستند که امکان اجرا بر روی کف خیابان را داشتند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشارکت جدی خانواده‌ها و کودکان در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی اشاره کرد و افزود: هدف اصلی این برنامه ایجاد مشارکت در بین اقشار مختلف جامعه و افزایش نشاط اجتماعی بود زیرا همان‌طور که می‌دانید به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن، ارتباطات اجتماعی طی دو سال اخیر، بسیار کمرنگ شده است. این موضوع بر روحیه کودکان به عنوان یکی از مهم‌ترین اقشار جامعه تأثیری جدی به دنبال داشته است به همین خاطر سعی کردیم که با اجرای این طرح، گامی در راستای بهبود این مشکل اجتماعی برداریم و بتوانیم با نگاهی فرهنگ سازانه به سمت افزایش مشارکت اجتماعی، نشاط و تعاملات مردمی همزمان با ایام نوروز حرکت کنیم.

وی ادامه داد: برای اجرای این بخش، فراخوانی منتشر شد و پس از آن طرح‌های ارائه شده از سوی افراد علاقه‌مند، توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. در بخش کودکان اما روند کار بیشتر بر مبنای نشاط و شادمانی این گروه سنی شکل گرفت، بنابراین بخش کودکان با حضور مربیان و کارشناسان حوزه کودکان، به شکل متفاوتی اجرا شد.

صیادی تاکید کرد: در بخش مشارکتی که طی دو روز و در عمارت عین‌الدوله برگزار شد، علاوه بر اینکه فضایی شاد و آموزشی برای کودکان فراهم شد، علاقه‌مندان و خانواده‌ها نیز زیر نظر اساتید و افراد مجرب، اثر خود را اجرا کردند. در این رویداد کودکان بر روی تخم‌مرغ‌هایی با ابعاد کوچک‌تر و زیر نظر مربیان و کارشناسان کار کردند. البته برای ایجاد شکل بهتر در این بخش ما سعی کردیم که روی سه موضوع، هفت سین، طبیعت و بهار تأکید داشته باشیم اما روند کار به شکلی بود که هیچ نوع فشاری بر روی کودکان قرار نداشت و عملاً فضا به شکلی آموزشی و دلپذیر اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه در این رویداد بالغ بر ۵۰ تخم مرغ نوروزی برای بخش بزرگسالان یعنی دانشجویان و خانواده‌ها مد نظر قرار گرفته شده بود، افزود: این برنامه در راستای تأکید بر مشارکت عمومی و اجتماعی شکل گرفته و کاملاً مجزا از برنامه‌های فرهنگی و هنری است که به صورت روتین هر ساله در بخش‌های سازمان زیباسازی دنبال می‌شود.