رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی به دستور شهردار تهران با هدف ارتقای ایمنی شهری کلانشهر تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی نصیری رئیس سازمان با اعلام این خبر گفت: مدتی است که در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تغییر رویکردی را شاهد هستیم تا تمرکز سازمان را منطبق بر اسناد فرادست ملی و بین‌المللی به سمت کاهش خطر بحران ببریم. کاهش خطر بحران یعنی این که ما اقدامات پیشگیرانه را بر اقداماتی که به منظور آمادگی در برابر وقوع حادثه انجام می‌شوند، در اولویت قرار دهیم. یعنی تلاش‌ها بر این اصل استوار باشد که اساساً حادثه‌ای رخ ندهد، تا این که صبر کنیم حادثه رخ بدهد و نهادهای امدادرسان وارد عمل شوند.

وی گفت: البته این به مفهوم این نیست که بخواهیم از آمادگی غفلت شود یا سیاست‌های حوزه آمادگی تضعیف شود. بلکه به معنی توجه جدی، همه جانبه و تمام عیار و در اولویت به حوزه پیشگیری از وقوع حوادث و بحران‌هاست.

نصیری یادآور شد: به این منظور از حدود چهار ماه قبل، تغییرات ساختاری در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: با ارتقای ساختاری و تخصصی نیروی انسانی و از حدود دو ماه قبل طراحی و تدوین یک طرح جامع تحت عنوان شکل‌گیری قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران آغاز گردید. این قرارگاه با رویکرد همه جانبه به مقوله ایمنی کالبدی در حوزه سیاست‌گذاری و در مقیاس اجرایی با هدف ارتقای ایمنی شهری و یکپارچه‌سازی اقدامات ایمنی‌بخش تأسیس می‌گردد.

نصیری اشاره کرد: کارکرد اصلی این قرارگاه این است که چه کنیم تا ریسک بیشتر از وضع موجود به شهر اضافه نکنیم و چه کنیم که از بار ریسک موجود شهر بکاهیم. مستندات قانونی متعددی همچون مواد ۶ و ۷ سیاست‌های کلی نظام در پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از حوادث طبیعی و غیر مترقبه، مجوز تقویت عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر تهران مصوب شورای شهر، تبصره یک ماده ۱۰ قانون مدیریت بحران کشور، بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و اساسنامه خود سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به ویژه آئین نامه اجرایی ماده ۳۳ را داریم که می‌توان در این زمینه از آنها بهره جست.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: به هر حال حوزه شمول این دستورالعمل و این طرح جامع ارتقای ایمنی در حوزه ابنیه، بافت شهری و شریان‌های حیاتی است که خود اینها شامل مصادیق بسیاری مانند بازار تهران، بازارهای گل، بازارهای محلی، بافت‌های فرسوده، ناپایدار و ناکارآمد می‌شود.

وی افزود: وقتی از ابنیه صحبت می‌کنیم، منظور کلیه ابنیه دولتی، نهادهای عمومی و خصوصی است. در ادامه توضیح می‌دهم که صرفاً دولت و نهادهای عمومی مثل شهرداری‌ها در این زمینه وظیفه ندارند و بخش خصوصی هم وظایفی دارد که باید آنها را انجام دهد.

نصیری یادآور شد: اقداماتی شبیه درجه‌بندی اماکن، ابلاغ موارد نقص به مالکان، از قبیل رعایت حریم گسل‌ها و رعایت مقررات ملی ساختمان و همچنین این طرح بحث مفصلی در حوزه گودبرداری‌های ساختمان دارد که چه کنیم که گود پرخطر شکل نگیرد. این گود پرخطری که داریم ناشی از نواقصی است که در قوانین و ضوابط موجود است که اجازه می‌دهد گود پرخطر شکل بگیرد و رها شود. بحث‌های مفصلی نیز در دو پدیده فرونشست و فروریزش زمین داریم.

وی گفت: برای همه اینها در این طرح پیش بینی‌های خوبی شده است. بحث شریان‌های حیاتی در این طرح ملاحظه شده است. ایمنی حمل و نقل شهری، از مترو گرفته تا معابر و ناوگان شهری و حمل مواد خطرناک. بحث تأسیسات مانند شبکه آب، شبکه انتقال و توزیع برق، گاز، شبکه مخابرات نیز مشمول این سند می‌باشد. در حوزه ایمنی فضاهای زیرسطحی مثل فضاهای مترو تونل‌ها، زیرساخت‌های مشترک سیاست‌گذاری و اقدام لازم صورت می‌پذیرد.

وی گفت: همینطور بحث ایمنی حریق که حوزه کاری عزیزان ما در آتش‌نشانی است در ساختار جامع قرارگاه دیده شده است. بخش‌های مختلف ذی مدخل در شهرداری تهران در این قرارگاه عضو هستند. با تعامل نزدیک و سازنده‌ای که با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور و قوه قضائیه صورت گرفته است، تلاش کردیم و در این مدت توانستیم اقدامات مهمی انجام دهیم و همراهی خیلی خوبی که عزیزان ما در دادستانی کل کشور، بازرسی کل کشور، دادستانی تهران و معاونت محترم پیشگیری قوه قضائیه داشتند موجب تأسیس فرایند اجرایی هماهنگی جهت برخورد با متخلفان شده است.

وی افزود: از ظرفیت قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور برای برخورد با قانون شکنان استفاده خواهیم کرد. همینطور از ظرفیت نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، اداره کل مدیریت بحران استان تهران و عزیزان ما در شورای اسلامی شهر تهران استفاده شده است. از ظرفیت شهرداران مناطق، معاونت‌های مختلف شهرداری که نقش مهمی در ایمنی دارند و مشخصاً از سازمان بازرسی، حراست، مرکز حقوقی شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی کمک گرفته شده است. این سازمان‌ها اعضای اصلی این قرارگاه هستند و قرارگاه به صورت منظم به ریاست شهردار تهران تشکیل جلسه خواهد داد.

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: درست است که ما الان پس از حادثه تلخ متروپل آبادان که بسیار غم انگیز و تلخ بود صحبت می‌کنیم ولی اعلام رسمی تشکیل این قرارگاه در واقع اشاره به اقدامات مهمی است که که از ماه‌ها پیش به دستور شهردار تهران انجام شده است. بسیاری از این اقدامات که مستند به قوانین فرادستی است قبلاً به صورت پراکنده انجام می‌شد که با تأسیس این قرارگاه به صورت منسجم انجام می‌پذیرد.

وی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار حادثه متروپل، یادآور شد که با افزایش درک خطر می‌توانیم جلوی وقوع این حوادث تلخ را بگیریم.

وی گفت: شهردار تهران، در دوره جدید مدیریت شهری از روز اول نگاه ویژه ای به مقوله ایمنی شهری داشتند و همچنین اختیارات ویژه ای تفویض کردند که تأثیر آن را در کنترل بحران کرونا شاهد بودیم.

نصیری افزود: در بحث ایمن سازی شهر تهران هم باید بدانیم که شهرداری تهران به تنهایی مسئول ایمنی شهر نبوده و همه مسئولیت بر عهده او نیست و مطابق قوانین متعددی که در سطح کشور وجود دارد، احداث بناهای ایمن، نظارت بر حسن اجرا در حوزه وظایف سازمان‌های متعددی است که باید به همراه مالکان ابنیه اهتمام جدی در ساخت و ساز ایمن داشته باشند.

وی گفت: به هر حال در مقررات ملی از ۲۲ مبحث مهم آن، سه مبحث مهم در ارتباط با ایمنی ساخت و ساز است. مبحث ۱۲ ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا، مبحث ۳ در رابطه با حفاظت ساختمان در برابر حریق، مبحث ۲۲ راجع به مراقبت و نگهداری از ساختمانهاست. به هر حال سازمان مدیریت بحران هم در کلان کشور و با تفویضی که از سمت وزیر محترم کشور در شهر تهران انجام شد با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران وظیفه هماهنگی بین بخشی و انجام وظیفه در این حوزه را برای کمک به جریان اصلی مدیریت بحران کشور بر عهده دارد. ولی این وظیفه، رافع مسئولیت مالکین و بخش‌های مختلف دولتی و غیر دولتی نیست. انشالله ما به خواست خدا و با قدرت، موضوع شکل‌گیری قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران را آغاز کرده‌ایم و این طرح ظرف این هفته توسط شهردار و تیم تخصصی شهرداری نهایی شده و در اسرع وقت جلسات این قرارگاه توسط شهردار تهران شکل می‌گیرد.

گفتنی است دستاوردهای مورد انتظار این قرارگاه به شرح زیر است:

۱- ایجاد تقسیم کار دقیق و منطبق با ظرفیت دستگاه‌ها در بین دستگاه‌های مختلف

۲- جلوگیری از ایجاد ریسک‌های جدید در پروژه‌های شهری

۳- تسریع در نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده با پیگیری اجرایی‌شدن دستورالعمل بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌ها

۴- ایمن‌سازی بازارهای تهران (بازار تهران، بازار تجریش، بازارهای گل و غیره)

۵- ایمن‌سازی ۲۰۴ گود پرخطر تهران

۶- افزایش ایمنی مترو (تونل‌ها و ایستگاه‌ها)

۷- ایمنی‌سازی تأسیسات و شبکه‌های زیرساختی تهران

۸- برخورد قاطعانه با متخلفان در حوزه اقدامات مغایر ایمنی.

۹- ایمن‌سازی ۱۲۹ ساختمان ناایمن سطح شهر تهران

۱۰- رصد دقیق و گزارش‌دهی از وضعیت ایمنی شهر تهران جهت ارائه به متخصصان، مدیران و شهروندان تهرانی