بررسی راهکارهای ارتقای ایمنی در شبکه حمل و نقل ریلی شامل خطوط در دست بهره‌برداری و در حال ساخت متروی تهران در قالب تدوین آئین‌نامه افزایش ضریب ایمنی مترو مورد بحث و برسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین کمیسیون ویژه تدوین آئین‌نامه افزایش ضریب ایمنی مترو تهران با حضور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و معاونان پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی و عملیات، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و مدیران شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه برگزار شد.

این نشست به‌منظور سیاست‌گذاری و اتخاذ تصمیم نهایی در خصوص موارد مطروحه پیرامون مفاد دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو تهران برگزار شد و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع نقطه نظرات سازمان‌هایی هم‌چون سازمان آتش‌نشانی، شرکت‌های ساخت و بهره‌برداری مترو در قالب شیوه‌نامه‌ای شامل ۱۰۰ بند برای ایمنی هر چه بیشتر خطوط مترو مطرح شد و به تفکیک در خصوص هر یک از الزامات پیش بینی شده در پیش نویس این آئین نامه بحث و گفتگو شد.

علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این نشست با تاکید بر اینکه ایمنی حمل و نقل زیر زمینی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: با توجه به اینکه روزانه میلیون‌ها نفر از شهروندان از این شبکه استفاده می‌کنند باید از هر لحاظ ایمنی این شبکه به خصوص با نگاه تاب‌آوری در برابر حوادث و سوانح احتمالی مورد توجه قرار گیرد و این آئین نامه می‌تواند به ترسیم چشم‌انداز ایمنی کامل مترو بیانجامد.

اسماعیل سلیمی معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز در خصوص برگزاری این نشست عنوان کرد: با توجه به مصوبه شماره ۲۲۲۴ شورای اسلامی شهر تهران با موضوع تدوین برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی شهرداری تهران ملزم به ارتقا سیستم مدیریت بحران، کیفیت دفاع غیرعامل شهر تهران، بهبود سیستم ایمنی و مدیریت بحران، کاربست اصول پدافند غیرعامل و ایمن سازی فضاهای زیرسطحی در برابر سوانح طبیعی و انسان ساخت، است و بر همین اساس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با در نظر گرفتن ضوابط و استانداردهای ملی و بین‌المللی نظیر مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و NFPA و همچنین تجارب سازمانی خود، پیش‌نویس دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو را تهیه کرده است که در این جلسه بخش‌هایی از موارد پیش‌بینی شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سلیمی عنوان کرد: در این نشست اهم بندهای این پیش‌نویس شامل تأمین تجهیزات ایمنی داخل تونل‌های مترو، ایجاد مرکز فرماندهی پیام در مترو، احداث و مناسب سازی سازی پیاده‌روی اضطراری داخل تونل و اجرای پروژه PSD که نیازمند تأمین اعتبار ویژه و سیاست‌گذاری در مقیاس بالادست است مورد اجماع و تعیین تکلیف قرار گرفت و مقرر شد پس از نهایی‌سازی از طریق کمیته فضاهای زیر سطحی ستاد مدیریت بحران تهران به مجموعه هلدینگ و بهره‌برداری مترو ابلاغ شود.