مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به نگاه ویژه مدیریت شهری به موضوع حمل و نقل عمومی گفت: تامین اتوبوسهای جدید برای تهران تداوم دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در نشست خبری اظهار کرد: طبق آمار موجود قبلاً خرید اتوبوس به صفر رسیده بود و شاهد تردد اتوبوسهای فرسوده در تهران بودیم که با نگاه عمیق مدیریت شهری کنونی به موضوع حمل و نقل، کاستیها تقریباً جبران شد. به عبارتی از سال ۱۳۹۲ به بعد اتوبوس جدیدی وارد شهر نشده بود و همین باعث شد که میراثی از اتوبوسهای فرسوده و دور از شأن شهروندان را تحویل بگیریم.
عقد قرارداد با شرکتهای داخلی برای تأمین اتوبوس بسته شد
وی افزود: عقد قرارداد با شرکتهای داخلی برای تأمین اتوبوس بسته شده است و تردد آنها در حال انجام است و ادامه خواهد داشت. در دوره ششم مدیریت شهری با نگاه ویژه شهردار تهران به حمل و نقل عمومی، کاستیها تقریباً جبران شد. در ماده پنجم برنامه چهارم توسعه تکالیفی در حوزه حمل و نقل شهری به ویژه شرکت واحد اتوبوسرانی مشخص شده و امروز به آن سمت حرکت میکنیم و اتفاقات بسیار خوبی نسبت به دوره قبل در این حوزه رخ داده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه یکی از ضرورتهای شهر تهران رفتن به سمت برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی بود، اظهار کرد: این روند در دوره ششم تسریع و تسهیل شد و علیرغم مسائل و مشکلات، تصمیمات مدبرانه باعث شد در شهر تهران ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی در اختیار داشته باشیم.
وی بیان داشت: هسته مرکزی شهر از آلودگی هوا و ترافیک بیشتری رنج میبرد؛ در این دوره مدیریت شهری با تدابیر شهردار تهران به سمت برقی سازی رفتیم و تأمین اتوبوسهای برقی به صورت عملیاتی انجام شد.
تأمین ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در ۱۰ خط دیگر
قیومی با اشاره به اینکه تا پایان سال با تأمین ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در ۱۰ خط دیگر به دنبال رسیدن به عدد ۱۰۰ درصدی استفاده از اتوبوسهای برقی با اولویت هسته مرکزی شهر هستیم، خاطرنشان کرد: تمام اتوبوسهای ناوگان ملکی به غیر از خطوط بی. آر. تی نوسازی شده اند.
وی افزود: خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته تا پایان سال نوسازی ۱۰۰ درصد اتوبوسها را در تمام دستگاههای خطوط بی. آر. تی خواهیم داشت. ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین دیزلی خریداری شده نیز تا پایان سال وارد شهر خواهند شد. میانگین عمر اتوبوسهای بی. آر. تی بیش از ۱۰ سال است.
قیومی گفت: تلاش بر این بود که سیستم سرمایشی این اتوبوسها فعال باشد؛ هرچند نمیتوان از اتوبوسهایی با عمر ۱۶ سال انتظار داشت به خوبی در شهر فعال کنند. در راستای نوسازی اتوبوسهای خطوط تندرو، علاوه بر ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین ۳۵۰ دستگاه تمام برقی هایگر و ۷۵ دستگاه متروباس ۲۶ متری وارد این خطوط خواهند شد.
طرح «اتوبوس مدرسه» برای جابجایی محصلین در نظر گرفته شده است
قیومی با اشاره به اینکه طرح «اتوبوس مدرسه» برای جابجایی محصلین در نظر گرفته شده است، گفت: امسال در ابتدای مهر ۱۱ درصد ترافیک کمتر را شاهد بودیم که ثمره توسعه حمل و نقل عمومی است.
وی گفت: توجه به گسترده شدن ضرورت خدمت رسانی به محلات خودنمایی میکند؛ این موضوع به عنوان یک پژوهش عملیاتی ویژه در حال بررسی است و تا دو ماه آینده نتایج آن به دست ما خواهد رسید تا اقدام بزرگی در این زمینه صورت بگیرد. ما در همین بازه زمانی هر بخشی که اجتماعی در آن شکل گرفت و یا بارگذاری جدیدی انجام شد، خط اتوبوس تعریف کردیم که شهروندان را به اولین ایستگاه مترو برساند.
قیومی با بیان اینکه آنچه ما در مناطق رصد میکنیم، تمام موارد در حال پوشش است تا شهروندان به اولین پایانه اتوبوسرانی یا ایستگاه مترو دسترسی داشته باشند، گفت: در تلاش هستیم تمام بخشهای شهر که بارگذاری داشتند، به خطوط مترو و یا پایانههای اتوبوسرانی دسترسی داشته باشند. در اکثر نقاط دسترسی با اتوبوس وجود دارد و به دنبال این هستیم که فاصله حضور اتوبوسها در ایستگاهها منظم تر و کمتر شود.
بازبینی در خطوط اتوبوسرانی
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: بازبینی در خطوط صورت خواهد گرفت. همچنین بزودی طرح بزرگی در خطوط اتوبوسرانی خواهیم داشت تا شهروندان را بتوانیم به ایستگاههای مترو برسانیم.
نوسازی ناوگان معلولین و جانبازان اتوبوسرانی شهر تهران
قیومی اظهار کرد: ناوگان معلولین و جانبازان اتوبوسرانی شهر تهران بیش از ۵۰ هزار نفر مشترک از معلولان و جانبازان دارد که به آنها سرویس رسانی میکند و نیاز به نوسازی در این حوزه وجود دارد که در دستور کار است. هم باید تعداد ونها را به حدود ۵۰۰ دستگاه برسانیم و هم نوسازی آنها را داشته باشیم.






Tuesday, 4 November , 2025