شهردار منطقه ۵ از برنامه‌ریزی برای احداث ۳۶ ایستگاه مترو در این منطقه خبر داد و گفت: در چهار سال آینده اگر این ایستگاه‌ها فعال شود، منطقه اول از حیث دسترسی به مترو خواهیم شد.

خبرگزاری مهر_گروه جامعه_ میثم حیدری: منطقه ۵ شهرداری تهران یکی از مناطق شهری تهران است که در شمال و شمال غرب کلان‌شهر تهران واقع شده و از شمال به رشته‌کوه البرز، از جنوب به بزرگراه شهید لشگری و میدان آزادی، از شرق به بزرگراه اشرفی اصفهانی و بزرگراه محمدعلی جناح و از غرب به منطقه ۲۲ شهر تهران و استادیوم آزادی دسترسی دارد.

مساحت این منطقه پنج هزار و ۴۲۰ هکتار است و تعداد قابل توجهی از بوستان‌ها هم‌چون بوستان جوانمردان، بوستان ارم و پارک جنگلی کوهسار را در خود جای داده‌است.

به‌منظور آگاهی از فعالیت‌ها و سیاست‌های شهرداری منطقه ۵ در دوره جدید مدیریت شهری، با احسان شریفی شهردار منطقه ۵ به گفتگو نشستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

احسان شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ابرچالش‌های موجود در منطقه ۵ گفت: از حیث حکمرانی می‌توان گفت که مسئول یک منطقه شهردار آن منطقه است؛ عموماً به این صورت است که همه دستگاه‌ها در سطح منطقه با شهردار آن منطقه کار دارند و در سطح استان تهران هم همه دستگاه‌ها با شهرداری تهران کار دارند.

ابرچالش اصلی عدم هماهنگی است

شهردار منطقه ۵ با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت سازندگی شهردار هم‌تراز وزیر است، عنوان کرد: ابرچالش اصلی ما این است که ارکان یک منطقه با هم هماهنگ نیستند. به عبارت دیگر؛ هر کدام تابع دستگاه خود هستند. به‌طور مثال در حوزه توسعه زیرساخت‌ها آب و فاضلاب یا گاز هیچ‌گاه کار خود را با ما هماهنگ نمی‌کنند. در حوزه فرهنگ نیز به همین شکل است و سایر نهادهای فرهنگی، اصلاً با ما همکاری نمی‌کنند و حتی در سطح ملی نیز نمود دارد و این همان ابرچالشی است که ناشی از مدیریت واحد شهری است.

وی اظهار کرد: شهرداری به آموزش و پرورش سرویس می‌دهد اما معلوم نیست که آموزش و پرورش آیا شهروند مناسب جمهوری اسلامی و مناسب و یک شهروند مسئولیت پذیر در شهر تربیت می‌کند یا خیر.

عدم وجود مدیریت واحد شهری حلقه مفقوده مدیریت شهری است

شریفی عدم وجود مدیریت واحد شهری برای ایجاد هماهنگی در میان دستگاه‌های مختلف را حلقه مفقوده مدیریت شهری دانست و گفت: عدم وجود یک رکن هماهنگ‌کننده در میان دستگاه‌های مختلف ابرچالش اصلی مدیریت شهری محسوب می‌شود.

شهردار منطقه ۵ درآمد را ابرچالش اصلی در بعد اجرایی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر موضوع ساخت و ساز به شدت افت کرده و بر اساس تعبیر سیاسی، در طول چهار سال گذشته قفل‌هایی تحت عنوان شفاف‌سازی بر ساخت و ساز زده شده که باز کردن هر کدام از این قفل‌ها تبعاتی دارد و ضوابط طرح تفصیلی به‌ویژه در محلاتی که در این چهار سال به تصویب رسیده مانند محله کن و حصارک آن‌چنان قفل هستند که اصلاً توجهی به اقتصاد و معیشت مردم در ساخت و ساز ندارد.

۳۶ ایستگاه مترو در منطقه ۵ در حال احداث و برنامه‌ریزی است

وی ادامه داد: زمانی که گفته می‌شود در محله کن، حداکثر مرتفع‌سازی سه طبقه است در هیچ فرمول اقتصادی ساخت و ساز پاسخ‌گو نیست و تبعا افراد باید با مشارکت‌کننده همکاری کنند و از طرفی برای مشارکت‌کننده از چهار طبقه به بالا به صرفه است؛ به‌همین دلیل مخروبه بودن خانه‌ها استمرار پیدا می‌کند.

در کن و حصارک اراضی را بی‌ارزش کردیم

شریفی خاطرنشان کرد: طرح امثال کن و حصارک را شهرسازانی نوشته‌اند که نگاه اقتصاد شهر را کمتر مورد توجه قرار داده‌اند. سوال اینجاست که آیا در حال حاضر با اجرای این طرح باغات حفظ شده‌اند؟ ما زمین یک باغ‌دار را بی‌ارزش کرده‌ایم؛ چرا که ارزش یک زمین به عرصه زمین نیست بلکه به این است که چقدر امکان ساخت و ساز در آن زمین وجود دارد و زمانی که ما اجازه ساخت و ساز از آن را گرفتیم، ارزش اراضی افت پیدا خواهد کرد.

شهردار منطقه ۵ با بیان اینکه نظام ثبتی ما با واقعیات اجتماع هماهنگ نیست، اظهار کرد: از طرفی بسیاری از املاک در کن به‌دلیل اینکه وراث پیگیر اخذ سند نشدند، فاقد سند هستند و بر اساس مصوبه شورای عالی معماری شهرسازی، ما صرفاً می‌توانیم به هر خانه‌ای که سند دارد، پروانه دهیم؛ اما تقریباً ۹۰ درصد موارد در کن سند ندارد.

وی بیان کرد: از طرفی؛ به‌طور مثال زمینی یا باغی که طی ۵۰ سال میان وراث تفکیک می‌شود باید میان آن‌ها مرزی اجرا شود که طبق ضوابط اجازه احداث این مرز داده نمی‌شود و تمامی این موارد سبب می‌شود تا آن زمین قفل شود.

شریفی با بیان اینکه مسئولیت اجرا و نظارت طرح تفصیلی با شهرداری تهران است و این مسئولیت در مناطق بر عهده شهرداری مناطق است، گفت: در کن کمیته‌ای تحت عنوان کمیته نظارت و صیانت بر باغات متشکل از ۱۳ عضو وجود دارد؛ به عبارت دیگر، صادر شدن یک پروانه نیاز به ۱۳ نفر اعم از نماینده وزارت جهاد کشاورزی، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و وزارت کشور دارد.

شهردار منطقه ۵ تصریح کرد: مردم کن واقعاً مردم بسیار خوب و انقلابی هستند؛ اما اکنون کن به‌عنوان یک روستای ضعیف نگهداری می‌شود.

وی عنوان کرد: تهدیدی که در حال حاضر در کن وجود دارد، مهاجرت حدود پنج هزار مهاجر افغانستانی غیرمجاز است که در خانه‌های قدیمی و بدون امنیت به‌طور جمعی زندگی می‌کنند که ممکن است امنیت آن‌ها در مخاطره قرار گیرد.

شریفی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تکیه بر درآمدهای پایدار در منطقه ۵ وجود دارد و آیا محل این درآمدها شناسایی شده است یا خیر، گفت: درآمدهای پایدار به سیاست اداره شهر بازمی‌گردد. ما در مناطق مشورت می‌دهیم ولی سیاست‌گذار نیستیم. به‌طور مثال؛ کسی که می‌خواهد فعالیت تجاری انجام دهد آیا همه عوارض تجاری خود را باید یک‌جا و در بدو ساخت پرداخت کند و تا پایان تاریخ بشر، مسئولیت ارائه خدمات جمع‌آوری زباله بر عهده شهرداری باشد و یا اینکه نسبت هزینه نگهداری سالانه یک مغازه بالاتر از یک ملک با کاربری مسکونی باشد؟

شهردار منطقه ۵ اظهار کرد: پیشنهاد دیگر این است اینکه به جای دریافت عوارض تجاری در ابتدای کار، کسر کوچکی از آن اخذ شود ولی این کسر به صورت همیشگی اخذ شود. این موضوع سبب تأمین درآمد پایدار خواهد شد.

حجم زحمت برخی صنوف برای شهر بیش از گذشته است

وی عنوان کرد: از طرفی؛ بعضی از صنوف حجم زحمت آن‌ها برای شهر بیش از گذشته است؛ به‌طور مثال یک میوه‌فروشی، ساندویچی و برخی از مراکز خرید زباله‌های قابل توجهی تولید می‌کنند و این موضوع سبب تحمیل هزینه می‌شود.

شریفی با بیان اینکه شهر تهران صرفاً یک شهر نیست بلکه پایتخت است، گفت: در تهران ما بخشی از درآمد را صرف شهر می‌کنیم و بخشی را خرج پایتخت بودن تهران می‌کنیم. حجم تولید سفر در تهران به نسبت یک شهر بیش از آنچه که باید باشد، هست؛ چون مراکز حاکمیت در شهر هستند. ما نمی‌توانیم هزینه پایتخت بودن را بگیریم و صرفاً می‌توانیم هزینه شهر بودن را دریافت کنیم.

۳۶ ایستگاه مترو در منطقه ۵ در حال احداث و برنامه‌ریزی است

شهردار منطقه ۵ عنوان کرد: نگاه ما لزوماً پرداخت عوارض توسط مردم نیست؛ بلکه نگاه ما متوجه دستگاه‌ها است. زمانی که یک وزارت‌خانه در شهر ایجاد می‌شود، طبیعتاً عده زیادی برای اخذ مجوز و از شهرهای دیگر به آن وزارت‌خانه مجوز می‌کند و این تولید سفر، تولید هزینه را در پی خواهد داشت؛ در حالی که آن وزارت‌خانه، در تأمین هزینه‌ها در کنار مدیریت شهری قرار نمی‌گیرد و سهم خود را پرداخت نمی‌کنند و موضوع دیگر این است که بسیاری از دستگاه‌های دولتی در شهر تهران عموماً پایان کار ندارند؛ یعنی اساساً عوارض خود را در شهر تهران از بدو تأسیس پرداخت نکرده‌اند.

۳۶ ایستگاه مترو در حال احداث یا در حال برنامه‌ریزی است

شریفی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم وجود شبکه مترو در منطقه ۵ آیا شهرداری این منطقه برنامه‌ای برای ساخت مترو و بهبود وضعیت اتوبوس‌رانی در این منطقه دارد یا خیر، گفت: در حال حاضر ۳۶ ایستگاه مترو در حال احداث یا در حال برنامه‌ریزی است. ما نیز جلسات مکرری با مدیرعامل مترو داشته‌ایم و هر میزان که زمین نیاز داشته‌اند، در اختیار آن‌ها قرار دادیم و پیش‌بینی می‌شود که در چهار سال آینده اگر این ایستگاه‌ها فعال شود، منطقه اول از حیث دسترسی به مترو خواهیم شد.

شهردار منطقه ۵ عنوان کرد: شبکه مترو در منطقه ۵ از تقاطع منطقه ۲۲ یعنی از همت و نیایش آغاز خواهد شد و وارد منطقه تا جنت‌آباد و اشرفی اصفهانی امتداد خواهد داشت. از طرفی؛ هر کسی با طی ۳۵۰ متر طول از منزل خود باید به اولین ایستگاه حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی، اتوبوس و مترو برسد و این یک استاندارد تعریف شده است.

وی افزود: در دو محدوده از حیث دسترسی به حمل و نقل عمومی فقیر هستیم و آن دو محدوده، بخشی به دلیل شبکه معابر در محدوده حصارک و کن است که دسترسی اتوبوس در آن محدوده سخت است و محدوده بعدی نیز گوشه‌های شرقی منطقه است که بین چند اتوبان قفل می‌شود.

رفع ۹۰ نقطه حادثه‌خیز در منطقه ۵ تهران

شریفی در ادامه از رفع ۹۰ نقطه حادثه‌خیز در این منطقه با هماهنگی پلیس خبر داد و گفت: منطقه ۵ از حیث ارتباط با پلیس و از حیث ترافیک، منطقه اول تهران است و طبق اعلام پلیس آمار تصادف در یکسال اخیر کاهش پیدا کرده است.

شهردار منطقه ۵ در ادامه با اشاره به بازنگری در تمامی مسیرهای تردد اتوبوس در این منطقه اظهار کرد: تمامی مسیرهای تردد اتوبوس در این منطقه در حال بازنگری است و در حال حاضر در حال گفتگو با شرکت اتوبوس‌رانی هستیم تا شرایط به‌گونه‌ای شود که یک اتوبوس در مسیر تردد خود در سطح منطقه بیشترین افراد را به مقصد برساند.

وی در پاسخ به این سوال که شهرداری منطقه ۵ برای جمع‌آوری آب‌های سطحی در فصل بهار و زمستان چه برنامه‌ای دارد و آیا در این زمینه با شرکت خاکریزآب همکاری خواهید کرد یا خیر، عنوان کرد: موضوع جمع‌آوری آب‌های سطحی با موضوع جمع‌آوری سیلاب‌ها دو موضوع متمایز است؛ زمانی که از رود کن و فرحزاد نام می‌بریم، مسئولیت آن با شرکت آب منطقه‌ای تهران است که آن‌ها قواعد و قوانین خود را دارند و تابع قانون توزیع عادلانه آب هستند.

شریفی تصریح کرد: موضوع نگهداری بستر و حریم در سطح منطقه با شهرداری تهران است. ما دو سطح شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی داریم؛ یک بخش با شرکت خاکریز آب است و بخش دیگر با شهرداری مناطق است.

شهردار منطقه ۵ با بیان اینکه تعداد پیام‌های سامانه ۱۳۷ در اوج بارندگی بیش از پنج مورد نبوده‌است، گفت: در شب‌های بارندگی معاون عمرانی منطقه به همراه معاون خدمات شهری گشت‌زنی می‌کنند و نقاطی که دچار آب‌گرفتی است را اعلام می‌کنند تا طی روزهای بعد که حجم باران کم شد، دلیل آب گرفتی مشخص و در جهت رفع آن اقدام شود.

۳۶ ایستگاه مترو در منطقه ۵ در حال احداث و برنامه‌ریزی است

وی با بیان اینکه در منطقه ۵ شبکه فاضلاب دو سطح دارد، اظهار کرد: یکی از این دو سطح، شبکه فاضلاب است که تا قطر ۲۵ سانت است و فاضلاب اصلی منطقه محسوب می‌شود و دیگری شبکه قطر ۲۵ سانت تا درب منزل مشترکین است که به‌دلیل عدم تعامل شهرداری تهران و شرکت فاضلاب تهران و شرکت آبفا زمانی که شبکه اصلی اجرا می‌شود، اجازه حفاری برای صدور انشعابات مردم داده نمی‌شود.

شریفی با اشاره به اجرای ۸۸ درصدی شبکه فاضلاب اصلی در منطقه ۵ اظهار کرد: این در حالی است که انشعابات خانگی مردم پنج درصد است. حجم عظیمی از سرمایه ملی زیرزمین حفر شده اما مردم ظرفیت استفاده از آن را ندارند. حدود یک ماه قبل با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب توافق کردیم تا هر جایی که می‌خواهند را اجازه دهیم که حفاری و انشعابات مردمی را وصل کنند. بر اساس برنامه شرکت آب و فاضلاب داده قصد دارد تا خردادماه سال آینده حجم زیادی از انشعابات مردم را وصل کند و فکر می‌کنم ۵ درصد به ۵۰ درصد انشعاب خواهد رسید.

استخراج ساختمان‌های ناایمن عموماً با آتش‌نشانی است

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعاتی از ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران وجود دارد، گفت: استخراج ساختمان‌های ناایمن عموماً با آتش‌نشانی است که در این زمینه ارتباط نزدیکی با آتش‌نشانی داریم و به‌زودی کمیته‌ای در منطقه ۵ با مسئولیت شهرداری منطقه ۵ و دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه و با حضور دستگاه قضائی تشکیل خواهد شد.

شهردار منطقه ۵ با اشاره به شناسایی ساختمان‌های ناایمن عنوان کرد: خیلی از این ساختمان‌ها امکان تعطیل شدن و ایمن شدن را ندارند؛ یعنی اجرای ضوابط ایمنی آتش‌نشانی در یک ساختمان بلند مرتبه‌ی قدیمی تقریباً محال است و از طرفی تعطیلی آن نیز محال است.

وی با بیان اینکه شهرک اکباتان بر اساس ضوابط جدید ایمن نیست، اظهار کرد: برخی بلوک‌های اکباتان فاصله بین آخرین جایی که ماشین آتش نشانی می‌تواند در آن قرار گیرد، ۳۰ متراست و بلندترین نردبان آتش‌نشانی ایران ۶۴ متر است و این نردبان تا طبقه پنجم اکباتان می‌رسد؛ این در حالی است که اگر در طبقه ۱۲ اکباتان اتفاق جدی رخ دهد، نمی‌توان آن را کنترل کرد؛ لذا باید توجه داشت که زمانی که امکانات امداد وجود نداشته باشد، خیلی از ساختمان‌ها ناایمن محسوب می‌شود.

شریفی تصریح کرد: در خصوص انبار نفت دو موضوع وجود دارد؛ اول اینکه جا به جایی صورت گیرد که باید توجه داشت جا به جایی آن به اختیار ما نیست و مربوط به امنیت ملی است و اطلاع دارم که این موضوع در جلسات شورای تأمین استان تهران و حتی در سطوح بالاتر نیز مطرح شده و مصوباتی هم داشته و مجری آن وزارت نفت است.

ایجاد جاده اختصاصی برای تردد نفتکش‌ها و تانکرهای نفت

شهردار منطقه ۵ با اشاره به طراحی جاده اختصاصی برای تردد نفتکش‌ها و تانکرهای نفت گفت: در این زمینه یک طراحی هندسی انجام شد و اخیراً به تصویب کمیته شبکه معابر شهر تهران رسید و به شرکت پخش و پالایش نفت ابلاغ شد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبه فوق‌الذکر شرکت پخش و پالایش نفت موظف به اجرای این طرح است، گفت: با توجه به اینکه این پروژه مربوط به شرکت پخش و پالایش نفت؛ لذا مسئولیت اجرا و تأمین هزینه‌های آن نیز با این شرکت است.

شریفی در پاسخ به این سوال که برنامه شهرداری منطقه ۵ برای تحقق شعار زاکانی مبنی بر تهران کلان شهر الگوی جهان اسلام چیست، گفت: طراحی فرهنگی شهر تهران به صورت متمرکز توسط شورای شهر و نهادهای فرهنگی همانند معاونت اجتماعی فرهنگی و سازمان فرهنگی هنری انجام می‌شود. در زمینه جمع‌آوری معتادان متجاهر در دره فرحزاد به‌طور جدی اقدام شد و اکنون حدود دو ماه است که این موضوع دنبال می‌شود.

شهردار منطقه ۵ با اشاره به تشکیل جلسات قرارگاه اجتماعی کلانشهر تهران اظهار کرد: بخشی از مصوبات این جلسات خاص موضوع دره فرحزاد بوده و گام بعدی این بود که ما وارد دره شویم و تعدادی مکان‌های امن برای معتادین متجاهر و یا مکان‌های فساد و پلاک قرمز در این منطقه را شناسایی و تخریب کنیم که بخشی از آن با حضور و نظارت مستقیم دادستان تخریب شد.

دره فرحزاد به مردم بازمی‌گردد

وی تاکید کرد: کاری که باید برای بلندمدت دنبال شود، بازگرداندن دره فرحزاد به مردم است؛ چرا که تا به حال این دره در اختیار مردم نبوده است. طراحی فاز اول و دوم اکو پارک فرحزاد، طراحی برای اجرای احداث ۵ نقطه محل استقرار پلیس، ایجاد ۵۰ برج نوری و ایجاد جاده دسترسی به‌طول ۲۳۰۰ متر از جمله مواردی است که در این زمینه مد نظر قرار گرفته است.

شریفی با اشاره به اینکه شورای شهر بودجه قابل توجهی را برای بازگرداندن دره فرحزاد به مردم پیش‌بینی کرده است، گفت: مسئولیت اجرای این موضوع به سازمان بوستان‌ها سپرده شده و سازمان بوستان‌ها تا شهریورماه سال آینده بخش اول دره فرحزاد را در ادامه بوستان نهج‌البلاغه تقدیم شهروندان خواهد کرد.

شهردار منطقه ۵ در پاسخ به این سوال که در شهرداری تهران بودجه‌های برخی از مناطق برای مناطق کمتر توسعه یافته تعلق پیدا می‌کند، آیا منطقه ۵ جز این مناطق است، گفت: درآمد امسال ما طبق برنامه ۲۷۰۰ میلیارد تومان بوده و هزینه‌ای که طبق بودجه باید انجام دهیم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است و تقریباً دو هزار میلیارد تومان باید در سایر پروژه‌های شهری و زیرساخت‌ها است.

جمع‌آوری سگ‌های ولگرد دنبال می‌شود

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در این منطقه اظهار کرد: سگ‌های ولگرد قطعاً معضل اجتماعی است. به‌طور مثال، در بوستان کوهسار در حال حاضر سگ خیلی زیاد است اما روباه، گربه، خرگوش و سنجاب پیدا نمی‌شود و هر حیوانی که وجود داشته توسط سگ‌های ولگرد نابود شدند و بعضاً ماهی یک حمله به انسان هم داریم. در حال حاضر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح منطقه به‌عنوان یک اولویت از سوی شهرداری دنبال می‌شود.

بیشترین و بالاترین سرانه فضای سبز در تهران مربوط به منطقه ۵ است

شریفی در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص میزان سرانه فضای سبز در این منطقه گفت: سرانه فضای سبز در این منطقه به ازای هر نفر ۳۴ متر مربع است که بیشترین و بالاترین سرانه تهران است و از این حیث هیچ کمبودی نداریم. همچنین؛ شبکه بزرگراهی ما ۵۶ کیلومتر است و جز بیشترین سرانه‌های ایران محسوب می‌شود.

شهردار منطقه ۵ با بیان اینکه چهارده و نیم درصد معاملات مسکن شهر تهران در منطقه ۵ انجام می‌شود، عنوان کرد: بیش از ۸۵۰ هزار نفر جمعیت داریم ضمن اینکه حریم منطقه ۵ خوش و آب هوا است و نقاط گردشگری بسیاری دارد.

وی در پاسخ به این سوال که مسئولیت حفظ حریم شرکت شهربان و حریم‌بان است یا با شهرداری منطقه است، گفت: مسئولیت این موضوع با منطقه است و شرکت شهربان و حریم‌بان در کنترل عملیاتی منطقه مسئول هستند. ساخت و ساز حریم متولیان مختلفی دارد که وقتی که یک ساخت و ساز انجام می‌شود عملاً باید نهادهای مختلفی نسبت به این موضوع پاسخگو باشند و چون هرکدام درون آن موضوع عذر می‌آورند مدیریت جا به جا شده و مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد. با توجه به ساخت و ساز حریم در ۱۰ سال گذشته چهره حریم متفاوت شده است.