مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران توضیحاتی درباره نحوه اجرای طرح ترافیک ارائه داد.
به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز نشست خبری با حضور پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با هدف، تشریح نحوه اجرای طرح ترافیک جدید، اجرایی شدن طرح ساماندهی پارک حاشیهای در منطقه ۵ شهرداری و آغاز آن در مناطق ۱، ۴ و۲۲، آغاز به کار طرح دوچرخه اشتراکی با ویژگیهای جدید در اپلیکیشن شهرزاد و ارائه تسهیلات سازمانی به حمل و نقل پاک عصر امروز برگزار شد.
پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، در خصوص وضعیت طرح HOV (خطوط ویژه خودروهای چند سرنشین) توضیحاتی ارائه داد.
وی با اشاره به اینکه مصوبه نهایی این طرح هنوز در شورای عالی ترافیک تکمیل نشده، گفت: در شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، کلیت موضوع طرح HOV مطرح و در بهمنماه ۱۴۰۳ تصویب و ابلاغ شده است. این شورا به عنوان مرجع بالاترین مقام در حوزه مصوبات ترافیک شهری، تصمیمگیری کلی در این زمینه را انجام داده است.
علیمردانی افزود: برخی جزئیات اجرایی این طرح باید در شورای ترافیک شهر تهران مورد بررسی و تأیید قرار گیرد. این شورا که با ریاست شهردار تهران، نماینده وزیر کشور، نماینده شورای شهر تهران و چند عضو دیگر تشکیل میشود، مسئولیت بررسی و تأیید جزئیات اجرایی طرح را بر عهده دارد.
وی با تأکید بر لزوم فراهم شدن مقدمات لازم برای اجرای طرح HOV اظهار داشت: اجرای این طرح مستلزم زیرساختهای مناسب در حوزه حملونقل عمومی است. در محدودههایی که قرار است این خطوط ویژه خودروهای چند سرنشین اجرا شوند، باید خطوط حملونقل عمومی کافی و مناسبی وجود داشته باشد تا مردم دچار زحمت و محدودیت نشوند. هدف از این طرح، نه ایجاد مضیقه برای مردم، بلکه تشویق آنها به استفاده از حملونقل عمومی و کاهش تردد خودروهای تکسرنشین است.
علیمردانی در ادامه گفت: در ماههای اخیر، اقدامات مهمی در راستای توسعه ناوگان حملونقل عمومی انجام شده است. برای اولین بار در تاریخ تهران، اتوبوسهای برقی با فناوری بیسیم وارد شبکه حملونقل عمومی شهر شده و به بهرهبرداری رسیدهاند. همچنین حجم قابل توجهی از ناوگان جدید نیز در راه است که این موضوع کمک شایانی به افزایش ظرفیت حملونقل عمومی خواهد کرد.
وی تصریح کرد: با توسعه ناوگان حملونقل عمومی، به ویژه در محدوده غرب تهران که از مناطق مورد نظر برای اجرای طرح HOV است، تلاش میشود تا زیرساختهای لازم برای اجرای موفق و بدون دردسر این طرح فراهم شود. پایداری سیستمها در اجرای چنین پروژههایی بسیار اهمیت دارد و فعلاً به سطح قابل قبول نرسیدهایم، اما اقدامات در جریان است.
وی همچنین در این نشست توضیحاتی درباره اجرای طرح ترافیک ارائه داد.
اعمال محدودیتها زمانی معنا دارد که زیرساختها فراهم باشد
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، با اشاره به وضعیت فعلی حمل و نقل و تصمیمگیری در خصوص اعمال محدودیتها در سطح شهر تهران گفت: مردم تهران در واقع خدمات را قطع نکردهاند. من متوجه این موضوع نمیشوم که هر موقع احساس کنیم شهرداری تهران باید تصمیمی بگیرد، صرفاً بر اساس احساسات نباید باشد، بلکه این اقدام باید پخته شده و بر اساس آمارهایی باشد که از سطح شهر تهران دریافت میشود.
وی با اشاره به وضعیت فعلی تهران افزود: در حال حاضر، حالا به دلایل مختلف، تهران در شرایط خاصی قرار دارد. دو تا زیرساخت وجود دارد که باید تشریف ببرید و ببینید که نصب شدهاند.
علیمردانی ادامه داد: این اتفاقات، مستقل از اینکه ما بخواهیم محدودیتی برای مردم اعمال بکنیم یا نکنیم، به عنوان زیرساخت مورد نیاز و خدمت مورد نیاز مردم مطرح هستند. بحث حمل و نقل عمومی و توسعه آن در منطقه ۲۲، با توجه به برنامهریزی جدی شهرداری تهران، مطرح بوده، هست و خواهد بود.
وی درباره اعمال محدودیتها در تردد و طرح ترافیک نیز تصریح کرد: اعمال محدودیت زمانی معنی دارد که ما زیرساختهای لازم را از این جهت که امکانات مورد نیاز برای مردم فراهم شده باشد، ایجاد کرده باشیم. همچنین رفتار مردم در آن مقطع زمانی باید به گونهای باشد که واقعاً نیاز به اعمال محدودیت احساس شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک در ادامه با طرح مثالی اظهار داشت: بازار تهران چه ضرورتی دارد که طرح ترافیک در محدوده مرکزی تهران اجرا شود؟
مدیرعامل سازمان حمل و نقل خاطرنشان کرد: ۱۵ خط تاکسی در پایتخت در دست بهره برداری است و بزودی وارد ناوگان خواهد شد.
وی در پاسخ به ابن سوال که روند رسیدگی به حل بحران ترافیک بزرگراه امام علی چگونه است، خاطرنشان کرد: بزرگراه امام علی همین الان خط بی ار تی دارد و موافق هستیم که طبق مصوبه شورای عالی ترافیک خطوط تاکسی هم از خط ویژه استفاده کنند. در مرحله بعد باید زیرساخت نرم افزاری همپیمایش فراهم بشود که خودروهای چند سرنشین از آن استفاده کنند.
پلیس راهور اولین و جدیترین طرحی که برای حل ترافیک دارد بحث خطوط HOV است
وی عنوان کرد: بارها گفته شده که اولین طرحی که بین شهرداری و پلیس وضع شده همین طرح است. جایی که مردم را به سختی بیندازیم؟ اگر ببینیم تقاضا از سمت مردم به ما دیکته بشود طرح را اجرا خواهیم کرد. البته الزام قانونی داریم اما به شرطی که شرایط آن فراهم بشود.
علیمردانی درباره اجرای طرح ترافیک برای تعطیلاتی که دولت به صورت ناگهانی اعلام میکند، گفت: مسئله اساسی طرح ترافیک این است که باید تهران به صورت کلی تعطیل بشود. در تعطیلات دولت بازار فعال است و با مصوبههای پیشین نمیشد طرح ترافیک را لغو کرد. مصوبه جدیدی در شورا در حال تصویب است که هنوز مراحل آن طی نشده است. مصوبه در حال گردش کار است. اگر ابلاغ شده باشد فردا هم طرح ترافیک تعلیق است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: بنا این است در روزهایی که دولت به هر دلیلی پایتخت را تعطیل میکند که مسئلهای مرتبط با ترافیک نیست، طرح ترافیک تهران تعلیق شود.
جزئیات طرح ترافیک سال جاری و گران شدن جریمه برای متخلفین
وی درباره جزئیات طرح ترافیک سال جاری و گران شدن جریمه برای متخلفین گفت: با مصوبه شورای ترافیک تهران برای هزینه رزرو برای شهروندان مبلغ حداقلی در نظر گرفته شده است. با این حال رزرو نکردن هزینه بالایی را به شهروندان تحمیل میکند. حداکثر افزایش حدود ۳۶ درصد بوده است ولی اگر بدون رزرو وارد طرح بشوید هزینه بالاتر خواهد بود. گرانی طرح برای اعمال قانون شهروندانی است که از قانون عدول کرده اند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ادامه داد: پروژه پارک حاشیهای تهران پروژهای بوده است که بارها در تهران دنبال شده است. باید که زیرساخت آن در پایتخت فراهم بشود. زیرساخت این طرح به طور ویژه در منطقه ۵ فراهم شده است. پارک حاشیهای درواقع محدودههای تجاری را درگیر میکند. این طرح در مناطق ۸،۷،۲،۳ و ۴ نیز در دست اجراست.
تغییرات طرح ترافیک سال آینده تصویب شده است
علیمردانی درباره اینکه طرح جدید چه تغییراتی داشته است، گفت: موضوع مصوب شده است و تغییرات طرح ترافیک سال آینده تصویب شده است. روال قانونی طرح ترافیک تهران به گونهای است که عوارض آن باید در لایحهای برای شورای شهر ارسال بشود که حدود آذر و دی هر سال به شورا ارسال میشود. بنابراین همین محدوده تاریخی به شورای شهر با همین رویکرد پیمایش مبنا ارسال خواهد شد. منطق این رویکرد دفعات مشاهده خودرو در محدوده طرح ترافیک است. این کلیت ساده فرمولی است که برای اجرای طرح ۱۴۰۵ در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر خودرو در حال پیمایش دیده بشود با خودرویی که در محدوده پارک بوده شرایط متفاوتی خواهد داشت.
قیمتگذاری پارکینگ ابزار سیاستگذاری برای کاهش استفاده از خودروی شخصی است
وی درباره قیمت گذاری پارکینگ در سطح شهر گفت: این طرح بحث علمی دارد. رقم پارکینگ یکی از شیوههای سیاست گذاری در خصوص استفاده مردم از خودروهای شخصی است. در دیگر کشورها به مؤلفه قیمت گذاری پارکینگ به عنوان یک مسئله مهم در کاهش محدود کردن استفاده وسیله شخصی نگاه میشود. پارکینگهای شهر تهران نرخ گذاری سنواتی دارد که با نرخ تورم افزایش پیدا میکند. قیمت گذاری پارکینگهای خصوصی البته در دست ما نیست و اتحادیهای جهت نظم بخشی وجود دارد.
وی افزود: نرخ پارکینگهای شهرداری با تعرفهها هماهنگ است. درباره سایر پارکینگهای بخش خصوصی نه تنها تعرفه قیمت گذاری نداریم بلکه به صورتی است که باید مردم را تشویق به این کنیم که از خودرو تک سرنشین استفاده نکنند تا ترافیک تهران را کنترل کنیم. این سیاست تمام کشورهای پیشرفته دنیاست. من منکر این نیستم که در زمینه ناوگان عمومی مشکلاتی داریم ولی اینها نافی سیاست گذاری برای کنترل استفاده از وسایل شخصی نیست.
اعمال قانون طرح ترافیک برای موتورسواران در راه است
وی در پاسخ به این سوال که طرح ترافیک برای موتورسیکلتها چگونه است و برای تغییر رفتار موتورسیکلت سواران در مناطق شلوغ و پر تردد چه برنامهای وجود دارد، تصریح کرد: نرخ پیشنهادی این موضوع ارسال شده و بعد از تصویب اعمال خواهد شد. تسهیلاتی را به موتورسیکلتهای برقی اعطا کردیم. برقی سازی یکی از راههای جدی کاهش آلودگی است. قرارگاه موتورسیکلت در حوزههای مختلف در حال فعالیت است. از شناسایی و استاندارد موتورسیکلتها و استاندارهای ساخت آنها، استاندارهای مسیرهای موتور، فرهنگ سازی برای استفاده از کلاه ایمنی که از سال گذشته کمپین «سرت سلامت» را داشتیم و… از جمله این موارد است. اتفاقات سلبی و ایجابی در این زمینه در حال رخ دادن است و من دبیر این قرارگاه هستم. منتهی فرهنگ سازی زمان بر است. امیدواریم که بتوانیم شرایطی شبیه کمربند ایمنی را برای کلاه ایجاد کنیم. طبق آمار سال گذشته استفاده از کلاه ایمنی ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی درباره قیمت گذاری پارکینگ در سطح شهر گفت: این طرح بحث علمی دارد. رقم پارکینگ یکی از شیوههای سیاست گذاری درخصوص استفاده مردم از خودروهای شخصی است. در دیگر کشورها به مؤلفه قیمت گذاری پارکینگ به عنوان یک مسئله مهم در کاهش محدود کردن استفاده وسیله شخصی نگاه میشود. پارکینگهای شهر تهران نرخ گذاری سنواتی دارد که با نرخ تورم افزایش پیدا میکند. قیمت گذاری پارکینگهای خصوصی البته در دست ما نیست و اتحادیهای جهت نظم بخشی وجود دارد. نرخ پارکینگهای شهرداری با تعرفهها هماهنگ است. درباره سایر پارکینگهای بخش خصوصی نه تنها تعرفه قیمت گذاری نداریم بلکه به صورتی است که باید مردم را تشویق به این کنیم که از خودرو تک سرنشین استفاده نکنند تا ترافیک تهران را کنترل کنیم. این سیاست تمام کشورهای پیشرفته دنیاست. من منکر این نیستم که در زمینه ناوگان عمومی مشکلاتی داریم ولی اینها نافی سیاست گذاری برای کنترل استفاده از وسایل شخصی نیست.
علیمردانی درباره شرایط پارکینگهای سطح شهر خاطرنشان کرد: شهرداری تهران ۲۳ هزار فضای پارک دارد. کارگاههای جدی وجود دارد که شهرداری تهران به روی آنها کار میکند. با بیمارستانهای امام خمینی و شریعتی تفاهم نامه همکاری برای ساخت پارکینگ مشترک داریم که دچار کمبود عرضه نسبت به تقاضا هستند. برنامه عملیاتی مشترکی را با این بیمارستانها در حال پیش بردن هستیم. امیدواریم تا حدود ۱۰ درصد بتوانیم تا پایان سال عرضه را افزایش بدهیم. درباره بیمارستان شهدای تجریش هم در حال تجهیز بک پارکینگ در نزدیکی آن هستیم ولی هنوز عملیاتی نشده است.
دوچرخههای اشتراکی میتواند تا ۲۰ درصد ترافیک را کاهش بدهد
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک گفت: دوچرخههای اشتراکی میتواند تا ۲۰ درصد ترافیک را کاهش بدهد. در تهران هم دنبال این طرح هستیم. در مسیر ۴۷ کیلومتر پک ترکیبی از پارک گردی و دوچرخه سواری اجرا شد. در خصوص دوچرخههای اشتراکی بخش خصوصی در تهران نیز فعال شده است و با آنها فعالانه همکاری داریم. ایجاد سامانه اشتراکی در سامانه شهرزاد انجام شده و در نظر داریم با اولویت مجموعههای دانشگاهی، بازار تهران و پارکهای علم وفناوری طرح را به مرکز پایتخت گسترش بدهیم. البته مسیر ۴۷ کیلومتری در دست توسعه است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از رونمایی بسته حمل و نقل پاک در یکی از برنامههای امید و افتخار قرار به حمایت بخش خصوصی از سوی شهرداری شد، کار به کجا رسید، گفت: در بعضی نقاط برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی وجود ندارد. یکی از مشکلات بزرگ طرح بیدود که متعلق به بخش خصوصی بود این بود که استهلاک تجهیزات آن زیاد بود. یکی از اقدامات این بود که شهرداری به کمک بیاید. اتفاق دیگری که در حال رقم خوردن است استفاده مردم از دوچرخه است. در گذشته با استفاده از مزایای گوناگون کمک میکردند که مردم با استفاده از اپلیکیشن از اسکوتر استفاده کنند. این سیستم در شهرزاد برای دوچرخه در حال پیاده شدن است و امیدواریم در آینده مردم با استفاده از اسکوتر و دوچرخه شخصی خودشان در این طرح شرکت کنند.
علیمردانی در پاسخ به این سوال که آیا اختلال جی پی اس در تهران ترافیک افزایش پیدا کرده یا خیر گفت: بله اثرگذار در افزایش ترافیک به جهت پیمایش مسافت بیشتر بوده ولی به دلیل تعطیلات و خلوتی پایتخت تأثیر کلان نداشته است. خوشبختانه اتفاقاتی در سرویسهای نرم افزارهای تاکسی اینترنتی اتفاق افتاده که بابت آن خوشحالم. داشتن همراه در تاکسیهای اینترنتی در کاهش ترافیک اثرگذار است. دلایل آن هم اقتصادی بود که به جهت کمبود عرضه مجبور به تشویق مردم به سفر با همراه شدند که به کاهش ترافیک کمک کرد و امیدوارم این به فرهنگ تبدیل بشود.
اعتبار کارت بلیت خبرنگاری
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک درباره اعتبار کارت بلیت خبرنگاری هم گفت: عدد کارت بلیتها در شورا تصویب شده است. سقف ۲۰ درصد را افزایش دادیم. ۵۰۰ هزار تومان تصویب شده ولی سقف شارژ این کارتها را شورای شهر تعیین میکند. برای سال آینده تلاش میکنیم که بیشتر شود.
این خبر در حال تکمیل است…
Tuesday, 5 August , 2025