شفیعی با بیان اینکه در تهران مدهای حمل و نقلی کاملا به صورت مستقل مدیریت میشوند که مشکلزاست، گفت: تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومی میتواند کمک شایانی به حل این مشکل کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید مجتبی شفیعی در نخستین جلسه قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک با تاکید بر توجه به اهمیت حوزه حمل و نقل در شهر تهران اظهار کرد: در حوزه شهری از یک جهاتی دو نوع مد کلی حمل و نقل مطرح است؛ یعنی حمل و نقل شخصی و حمل و نقل عمومی که شامل تاکسی، ون ها، مینی بوس، اتوبوس، اتوبوسهای بی آرتی، حمل و نقل ریلی، مدهای اشتراکی مانند دوچرخههای برقی اشتراکی و اسکوترهای برقی اشتراکی و خودروهای اشتراکی که در دنیا استفاده میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در حوزه عملکردی حمل و نقل، کمتر از ۲۰ میلیون مسافر در تهران جابجا میشود که باید به این هدف برسیم که ۷۵ درصد از آنها در قالب حمل و نقل عمومی جابجا شوند؛ علاوه بر این در حوزه دولت؛ وزارت کشور، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت در حوزه تأمین ناوگان، وزارت نفت به منظور تهاتر با نفت و مصرف سوخت، سازمان مدیریت و برنامه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست میتوانند در زمینه حمل و نقل مؤثر باشند و به ما کمک کنند؛ همچنین همکاری با ناجا، ارتباط با شبکههای بیمه و همکاری با مجلس برای حمایت درباره قوانین و مقررات و ارتباط با رسانهها از اهمیت برخوردار است. هماهنگی با یک سری ارگانهای غیر دولتی و همکاری با بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی نیز ضرورت دارد.
وی ادامه داد: از زمینههای اصلی در مدیریت عرصه حمل و نقل عمومی تهران تجهیزات متحرک یا ناوگان است که دو موضوع توسعه و نوسازی ناوگان را شامل میشود؛ تجهیزات ثابت شامل خطوط و تجهیزات ثابت در ایستگاهها میشود. موضوع بعدی مدیریت و بهره برداری است که توسعه و نوسازی سخت افزاری و توسعه و بهبود نرم افزاری را شامل میشود.
شفیعی تصریح کرد: در تهران مدها کاملاً به صورت مستقل مدیریت میشوند که مشکلاتی ایجاد میکند؛ بنابراین تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از مصوبات راهبردی این جلسه میتواند کمک شایانی به حل این مشکل نماید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یادآور شد: حمل و نقل پاک به عنوان دومین موضوع این قرارگاه دارای زمینههایی مانند سوخت و انرژی است که مواردی از جمله کمیته سوخت و سوختهای جایگزین را در بر میگیرد. همچنین حمل و نقل غیر موتوری و برقی سازی حمل و نقل نیز شامل این بحث میشود.
شفیعی عنوان کرد: قوانین بالادستی مرتبط مانند قانون برنامه پنج ساله، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، قانون حمایت از سامانههای حمل و نقل ریلی شهری، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانون هوای پاک و قانون هدفمندسازی یارانهها در این قرارگاه مورد توجه قرار میگیرند.
وی درباره تغییرات سالانه سفر در شهر تهران توضیح داد: تعداد سفر در شهر تهران از ۱۸ میلیون سفر در سال ۹۳ به ۱۹.۴ میلیون سفر در حال حاضر رسیده و پیش بینی میشود در سال ۱۴۲۰ به ۳۰ میلیون سفر برسد.
تبدیل اتوبوسرانی به یک شرکت تک بعدی جابجایی مسافر ضرورت دارد
بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز در این جلسه بیان کرد: مدیریت حمل و نقل بار مسافر، پیاده مداری را نیز شامل میشود، در واقع اگر در مدیریت جابجایی افراد نیز برنامه ریزی درست نشود شاهد اتفاقات ناگواری خواهیم بود و مثال آن نیز حادثهای است که در منا رقم خورد.
وی افزود: از مشکلات اتوبوسرانی این است که انحصار جابجایی مسافر به اتوبوسرانی داده شده اما در بسیاری از موارد مانند سرویس مدارس این مسأله از اختیار ما خارج است بنابراین تبدیل اتوبوسرانی به یک شرکت تک بعدی جابجایی مسافر ضرورت دارد، همچنین الگو سازی در حمل و نقل عمومی از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه شود.
نکاحی ادامه داد: ۲۲۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی داریم که ۸۰۰ هزار نفر را روزانه جابجا میکنند به طوری که شامل ۴ درصد از حمل و نقل عمومی میشود. باید به سمتی برویم که ۷۵۰۰ دستگاه و ۴ میلیون جابجایی داشته باشیم و این سهم را از ۴ به ۱۸ درصد برسانیم.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: اهدافی مانند فرهنگ سازی حمل و نقل، افزایش بهره وری و اصلاح فرایندها، بهبود زیرساخت نوسازی و بازسازی ناوگان، توسعه پشتیبانی، تقویت منابع مالی، بهبود فرایند خصوصی سازی، ارتقا ایمنی و امنیت مد نظر است که برنامههایی برای رسیدن به آنها مطرح شده است. همچنین برنامههای توسعه ناوگان در سال ۱۴۰۱ افزایش اتوبوسها به ۶۶۷۵ دستگاه است در حالی که اتوبوس فعال موجود ۲۰۰۰ دستگاه است، در بحث سرویس مدارس نیز پیشنهاد میکنیم که ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ویژه سرویس مدارس خریداری شود.
وی درباره برنامههای مرتبط با تحول خدمات اتوبوسرانی خاطر نشان کرد: مواردی مانند خرید و بهره برداری از اتوبوس برقی، بهره برداری از موزه اتوبوسرانی در برج میلاد، ایجاد قرارگاه رشد و توسعه خدمات اتوبوسرانی، بهرهبرداری از خط برندینگ (طراحی خط ویژهای در تراز ویژه اتوبوسرانی)، بهره برداری از کارخانه نوآوری اتوبوسرانی پایتخت و ایجاد درآمد پایدار از طریق تبلیغات ایستگاهها و اتوبوسها از جمله این برنامه هاست.
نکاحی اظهار کرد: در بحث چالشهای تخصیص و تأمین راننده؛ مواردی مانند خروج ۵۰۰ راننده در پایان سال ۱۴۰۰ و ۳۲۰ راننده تا پایان ۱۴۰۱ مطرح است و نیاز به برون سپاری ناوگان به روشهایی مانند برون سپاری بهره برداری از ناوگان، برون سپاری مالکین و بهره برداری و تأمین ناوگان توسط بخش خصوصی و خرید خدمت وجود دارد.
وی عنوان کرد: برای رسیدن به ۷۵۰۰ دستگاه نیازمند تأمین پایانهها و افزایش مساحت اماکن در اختیار هستیم؛ پایانههای اتوبوسرانی به عنوان تأسیسات شهری محسوب میشوند و ایده خارج کردن آنها از شهر به هیچ وجه ایده مناسبی نیست چرا که هزینههای بیشتری ایجاد میکند؛ همچنین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس اسقاطی داریم که سالهاست در توقف گاه هستند و نیاز به تعیین تکلیف دارند. علاوه بر این راه اندازی میز گفتگو با رانندههای اتوبوس، مردم و مسئولین را در شرکت اتوبوسرانی مدنظر قرار دادیم.
انعقاد قرارداد خرید اتوبوسهای جدید تا ۳ ماه آینده
رسول محمدی راستین مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی های شهری کشور در ادامه این جلسه گفت: از سال ۸۹ هیچ برنامه نوسازی در بحث اتوبوس عملیاتی نشد و تعداد اتوبوسها در کشور از تعداد ۲۴ هزار دستگاه در سال ۹۲ به ۱۹ هزار دستگاه در حال حاضر رسیده در حالی که باید به ۳۵ هزار دستگاه میرسید.
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد اتوبوسها در کشور فرسوده است، بیان کرد: با استقرار دولت جدید برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل به جد پیگیری میشود؛ در قالب برنامه تهاتر نفت به وزارت کشور اجازه داده شده از محل فروش نفت ۵۰۰ میلیون یورو برای تأمین ۵ هزار دستگاه اتوبوس اختصاص داده شود که البته این مبلغ ۳,۶۰۰ دستگاه را کفاف میدهد که ظرف ۳ ماه آینده این قراردادها عملیاتی میشود؛ امیدواریم ۱۵۰۰ دستگاه از این محل و سایر محلهای مشخص شده به تهران ارائه شود.
ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تا پایان سال به پایتخت
محمدی راستین افزود: از دو سال گذشته روی موضوع اتوبوس برقی کار کردیم و با ۵ شرکت تولید کننده اتوبوسهای برقی مذاکره کردیم. هفته آینده قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را منعقد میکنیم که ۵۰۰ دستگاه از آن سهم تهران خواهد بود و قرار است تا پایان سال تحویل شود.
تکمیل خطوط ۷ گانه مترو و اجرای خطوط باقیمانده در سال جاری
در ادامه این جلسه مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان اینکه تکمیل خطوط ۷ گانه و آغاز و اجرایی کردن سایر خطوط مهمترین برنامههای ما در سال ۱۴۰۱ خواهند بود؛ یادآور شد: ظرفیتی در دولت برای تأمین ناوگان وجود دارد که دو هزار واگن را دولت برای کلانشهرها تأمین کند و از این تعداد ۱۰۵۰ واگن برای شهرداری تهران است که باید در این دوره این را مدنظر قرار دهیم. همچنین در برخی خطوط از ۴ خط باقیمانده مترو که ۱۵۸ کیلومتر طول و ۱۳۸ ایستگاه دارد، نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.
۶ پروژه در دست اقدام سازمان پایانهها
مهدی وحدت کار مدیرعامل سازمان پایانهها و پارک سوارهای شهر تهران نیز گفت: در حوزه بار و پایانه ۶ پروژه و اقدام از قبیل تکمیل و افتتاح پایانه جدید شرق، امکان سنجی انتقال و توسعه پایانه مسافربری در جنوب غربی تهران، پیاده سازی مدل هوشمند مدیریت پایانهها در حوزه بار و مسافر، احداث چهار هاب لجستیک شهر تهران، تمهید شرایط مدل کسب و کار اینترنتی در حمل و نقل مسافر بین شهری، واکاوی و بهره برداری از فرصتهای درآمدزا در حوزههای بار و پایانههای مسافربری برای سال ۱۴۰۱ مدنظر است.
مشکلات مالی مانع استفاده از ظرفیت کامل واگن سازی شده است
محمود مقدمی سرپرست شرکت واگن سازی تهران در این جلسه گفت: ظرفیت ما با فراهم کردن همه شرایط، ساخت ۳۵۰ دستگاه واگن در سال است ولی به دلیل تأمین نشدن مالی پروژهها نمیتوانیم از ظرفیتها استفاده کنیم؛ اورهال واگنها در پایانههای تعمیرگاهی در حال انجام است که ظرفیت آنها محدود است و نهایتاً ۲ رام قطار را اورهال میکند. میتوان تیمهای موازی را برای اورهال تشکیل و افزایش داد تا زمان اورهال قطارها کاهش پیدا کند.
۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است
در ادامه مهدی اسماعیل بگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی ضمن تاکید بر سبک کردن سازمان تاکسیرانی و انتقال برخی از وظایف اجرایی آن به شهرداریهای مناطق افزود: موضوع هوشمندسازی را که مقولههایی مانند فرایندهای اجرایی و داخلی سازمان، حمل و نقل عمومی و خصوصی، پرداخت الکترونیک و استفاده از مزایای آن و نظارت را در برمیگیرد باید پیگیری کنیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است و نیاز به نوسازی ناوگان وجود دارد، بیان کرد: با توجه به اینکه منابع ما محدود است نوسازی را باید در جاهایی انجام دهیم که بیشترین بازدهی و ضرورت را دارند. البته بخش زیادی از تثبیت فرایند نوسازی انجامشده است.
به گفته اسماعیل بگی، در حال حاضر ۳۱.۵ میلیون تومان قیمت اسقاط هر تاکسی است در حالی که تا چند ماه پیش این قیمت، ۲۰ میلیون تومان بود؛ این نکته مهمی است. علاوه بر این باید از ظرفیت اجتماعی تاکسیرانان استفاده کنیم؛ در کنار این موارد باید توجه کنیم که در بحث یکپارچه سازی حمل و نقل به مدهای موتوری و پیاده توجه نشده است و این مدها نیاز به متولی جدی دارند.
۷ درصد فرسودگی ناوگان باعث آلودگی ۲۸ درصدی هوا میشود
میرزایی قمی سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در جلسه مذکور خاطرنشان کرد: با ناوگان بنزینی فرسوده هر چقدر هم نوسازی ناوگان را انجام دهیم اما به ازای آن اسقاط انجام ندهیم؛ مشکل آلودگی هوا حل نمیشود و تأثیر چشمگیر در کاهش آلودگی هوا نخواهیم داشت. ناوگان فرسوده با ۷ درصد فرسودگی منشأ ۳۸ درصد آلودگی است.
وی با اشاره به اثر بخشی اجرای معاینه فنی تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که ظرفیت استعلام دوربینها را در بحث معاینه فنی بالاتر ببریم چرا که در حال حاضر وزارت کشور آن را کاهش داده است؛ نکته دیگر درباره معاینه فنی اینکه تا سال ۹۶ تعداد مراجعات افزایشی بوده اما در سه سال اخیر، مراجعات در خط مستقیمی سیر کرده است.
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه سهم اتوبوسرانی در تولید ذرات آلاینده ۵.۷ درصد است و غلظت این ذرات معلق در برخی مناطق مرکزی شهر به ۱۰ درصد نیز میرسد، گفت: همچنین موتورسیکلتها ۶ درصد از حمل و نقل روزانه تهران را به خود اختصاص میدهند که این عدد در ساعات اوج ترافیک، به ۱۳ درصد میرسد. بنابراین توجه به آلایندگی موتورها و افزایش استفاده از موتورهای برقی از طریق مدلهای مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است.
در اولین جلسه قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک که در محل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه برگزار شد، علیرضا زاکانی شهردار تهران، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل عمومی و ترافیک شهرداری تهران، بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، مهدی اسماعیل بگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، مهدی وحدت کار مدیرعامل سازمان پایانهها و پارک سوارهای شهر تهران، محمد مهدی میرزایی قمی سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، رسول محمدی راستین مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی های شهری کشور و محمود مقدمی سرپرست شرکت واگن سازی تهران حضور داشتند.
Wednesday, 4 December , 2024