مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‎ها و دهیاری‎های کشور در تشریح اقدامات این سازمان به منظور حمایت از موضوعات اداری و استخدامی و حقوق و مزایای آتش نشانان شاغل در شهرداری ها و چالش های موجود در حوزه آتش نشانی اظهار داشت: نگاه حاکمیت و به طور مشخص سازمان شهرداری ها […]

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در تشریح اقدامات این سازمان به منظور حمایت از موضوعات اداری و استخدامی و حقوق و مزایای آتش نشانان شاغل در شهرداری ها و چالش های موجود در حوزه آتش نشانی اظهار داشت: نگاه حاکمیت و به طور مشخص سازمان شهرداری ها و دهیاری ها به مقوله آتش نشانی و کارکنان خدوم آن حمایت های قانون تؤام با استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های آنان است.
 
 به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، عباس کرکه آبادی ضمن بیان مطلب فوق افزود: مهمترین موضوعی که از نظر ما دارای اولویت بوده و مورد تأکید می باشد، توانمندسازی نیروی انسانی شاغل در مشاغل عملیاتی آتش نشانی و در عین حال ایجاد یک ساز و کار قانونی برای ارتقاء پست سازمانی و شغل افراد مبتنی بر عواملی همچون «تجربه»، « تحصیلات» و «شایسته سالاری» است ولی دیدگاه حاکم و ترجیح ما و شهرداری‏ها این است که به دلیل کمبود نیروی انسانی توانمند در حوزه فوق، ارتقاءها در همان مشاغل عملیاتی آتش نشانی انجام‏ گیرد.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال یک آتش نشان بتواند در طول خدمت خود و در مدت زمان معقول و مناسبی با رعایت شرایط سه گانه فوق( تحصیلات، تجربه و توانمندی و شایستگی) به مشاغلی همچون کارشناس عملیاتی آتش نشانی، رئیس ایستگاه، فرمانده عملیات، رئیس واحد، معاون سازمان و حتی رئیس سازمان آتش نشان ارتقاء یابد اما در عین حال ما برای موارد خاص نظیر جانبازان گرامی و افرادی که طبق تأییدیه مراجع قانونی، توانایی اشتغال در مشاغل عملیاتی را ندارند، استثناء قائل شده ایم و تصمیم گیری در مورد سایر موارد خاص را نیز به کمیته های اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل شهرداری ها واگذار  کردیم اما دوستان و همکاران ما در شهرداری‏ها توجه داشته باشند که بدنه عملیاتی حوزه آتش نشانی با جابجایی ها متعدد تضعیف نگردد.  
 
کرکه آبادی در بخش دیگری از توضیحات فوق عنوان کرد: ما به جدیت نظارت می کنیم تا شأن و جایگاه آتش نشانان عزیز ما رعایت شود و از توان، انرژی و زمان آنان با صدور ابلاغ های داخلی در امور غیرمرتبط و سایر واحدهای شهرداری استفاده نشود.
وی همچنین از لزوم طراحی شیوه ای در شهرداری‏ها برای پرداخت مابه التفاوت ساعات کارکرد با ساعات موظفی در قالب اضافه کار به آتش نشانان سخن گفت و اضافه نمود: به موجب قوانین و مقررات ساعات کار تمامی کارمندان و کارگران ۴۴ ساعت در هفته تعیین شده که در اکثر شهرداری های کشور ساعات کار برخی کارکنان شاغل در حوزه آتش نشانی بیشتر از میزان ساعت کار موظف تعیین شده است و جبران این موضوع توسط شهرداری‏ها از طریق اضافه کار  و با رعایت سقف اضافه کار و ضوابط؛ نه تنها بلامانع بلکه امری پسندیده، مطلوب و مورد تأکید است.
 
مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور  در ادامه به  ماده «۸۴» قانون برنامه ششم توسعه و اینکه از ابتدای سال ۹۶، قانون‏گذار مشاغل عملیاتی آتش نشانی را در زمره مشاغل سخت و زیان آور محسوب نموده، اشاره و  افزود: در اجرای قانون تفسیر بند«الف» تبصره«۲» ماده«۷۶» قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۹۷٫۲٫۴، متصدیان مشاغل عملیاتی آتش نشانی که با هر نوع رابطه استخدامی مشترک صندوق تأمین اجتماعی باشند و در زمره نه گروه شغلی مورد تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرند، امکان بهره مندی از مزایای مشاغل سخت و زیان آور و احتساب هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در مشاغل عملیاتی آتش نشانی به میزان یک و نیم سال از لحاظ بازنشستگی را  دارا می‏باشند ولی استفاده مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری از مزایای مشاغل سخت و زیان آور و حداکثر ۵ سال سنوات ارفاقی با توجه به مصوبه مورخ ۱۴۰۰٫۲٫۷ هیأت وزیران، منوط به همکاری و تعامل مطلوب تر نمایندگی‏های صندوق بازنشستگی کشوری در استان‏ها  خواهدبود که رایزنی‏ها و پیگیری‏های لازم در این مورد از سوی سازمان شهرداری‏ها و دهیاری های کشور انجام گرفته است. 
 
کرکه آبادی در بخشی دیگر از  صحبت های خود ضمن بیان این مطلب که تمام موارد فوق اخیراً طی بسته ای جامع برای بهره برداری استانداری ها و شهرداری ها ارسال شده است،  اظهار داشت: بعضی اوقات ما واقعاً خلاء قانونی داریم که درهمین راستا و به منظور ارتقاء سطح حقوق و مزایای کارکنان خدوم شاغل در حوزه عملیاتی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ها و جبران زحمات آنان ‌ تمهیدات ویژه ای در پیش نویس آئین نامه استخدامی کارکنان شهرداری ها از جمله فوق العاده سختی شرایط محیط کار و فوق العاده خاص پیش بینی و به هیأت وزیران پیشنهاد گردیده که موضوع در حال پیگیری می باشد.
 
وی خاطر نشان نمود: بحث رفاهیات نیز به طور جامع در آیین نامه پیشنهادی برای کلیه کارکنان شهرداری‏ها از جمله همکاران آتش نشانی مورد توجه قرار گرفته ولی اخیراً طی بخشنامه ای با امضاء ریاست محترم سازمان به شهرداری‏ها اجازه داده شده در سال ۱۴۰۱ و تا زمان تصویب و ابلاغ آیین نامه مذکور با استفاده از ظرفیت بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری ها ضمن تأمین اعتبار لازم ماهیانه حداکثر تا سقف مبلغ ۵ میلیون ریال( معادل پانصد هزار تومان) در قالب رفاهیات به کارکنان رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین شهرداری ها که از تاریخ  ۱۳۹۸٫۱٫۱و پس از آن در مشاغل عملیاتی آتش نشانی استخدام یا اشتغال یافته اند؛ با رعایت ضوابطی و متناسب با افراد نظیر و در قالب رفاهیات پرداخت نمایند.